Onward (2020) – Recensie

Onward recensie

De huidige coronacrisis heeft niet alleen het dagelijks leven veranderd, ook de impact op de filmindustrie is enorm. Filmmaatschappijen kunnen geen nieuwe films meer maken en titels die op het punt stonden te worden uitgebracht worden uitgesteld. Andere titels, de films die geen blockbusters zijn, verschijnen zonder de bioscoop (of slechts zeer kort voor de sluiting van bioscopen) op VOD platforms. Eén van die titels is Pixar’s Onward, die recent al in Amerika te huren was, is (zeer waarschijnlijk) komende week al beschikbaar via Disney+.

Onward review
De film draait om de broers Ian (Tom Holland) en Barley (Chris Pratt). Deze twee elven leven in een wereld waarin magie verdwenen is en alles er uit ziet als een typische Amerikaanse buurt (behalve dat de huizen er uit zien als paddestoelen, ze een draak als huisdier hebben enz). Ze wonen alleen met hun moeder en toen ze jong waren overleed hun vader. Wanneer Ian jarig is krijgt hij een mysterieus kado dat van z’n vader is. Met dat kado kunnen ze hem met magie voor een dag terugbrengen. Wanneer dat echter niet helemaal lukt moeten ze aan een reis beginnen om er binnen een dag voor te zorgen dat ze hun vader nog kunnen spreken.

“Het hart ontbreekt dus niet….”

Wat Onward uniek maakt is z’n mix van roadtridfilm, D&D magie en humor. Uiteraard in combinatie met een flinke dosis emotie. Het wordt duidelijk hoe veel de jongens hun vader missen en wat voor kans het hen biedt om hem nog een laatste keer te kunnen spreken en de vragen te stellen waar ze nooit antwoord op hebben gekregen. Het hart ontbreekt dus niet in deze Pixar film. Met veel variatie in omgevingen, leuke chemie tussen de hoofdrolspeler en een goed verhaal is Onward weer een geslaagd geheel geworden.