Bloodshot (2020) – Recensie

Bloodshot recensie

Met een aantal uitzonderingen daargelaten (o.a. Boiler Room, Saving Private Ryan) heeft Vin Diesel in z’n carriere voornamelijk in actiefilms gespeeld die je niet al te serieus kan nemen. Denk hierbij aan de XXX films (Diesel als “extreme sports”-super spion), de Riddick films (waarin hij een buitenaardse superheld is) en de Fast en Furious franchise (ook hierin speelt hij een superheld die de meest onmogelijke situaties kan overleven). In Bloodshot, dat gebaseerd is op een serie van Valiant Comics, kruipt hij ook in de rol van een superheld. Levert dat een vermakelijke film op?

Bloodshot review

Vin Diesel is Ray Garrison, een voormalig soldaat die is omgekomen en weer tot leven is gebracht. Het grote verschil is dat hij nu dankzij het werk van Dr. Emil Harting (Guy Pearce) superkrachten heeft. Z’n lichaam zit vol met nanobytes, waardoor z’n lichaam extreem snel wordt gerepareerd. Hij is daardoor in staat om directe schoten op z’n lichaam te overleven. Wanneer hij wakker wordt wil hij wraak nemen en komt er al snel achter dat er meer aan de hand is.

“onvoldoende…”

Vin Diesel doet hier weinig anders dan in z’n andere films: serieus kijken en iedereen verslaan in diverse actiescenes. Nu zijn deze actiemomenten af en toe zeker origineel (zoals een achtervolging later in de film), maar er ontbreekt te veel in deze film om ‘m memorabel of goed te maken. Het verhaal probeert iets origineels te doen, maar slaagt daar onvoldoende in. Er wordt te weinig tijd aan het zeer beperkte aantal karakters. Hierdoor kom je bijna niets over ze te weten en ben je ook niet op de hoogte van hun drijfveren. Wat overblijft is een film die te generiek is, geen indruk weet te maken en waarin alleen Lamorne Morris leuk is om naar te kijken. Alhoewel het idee was dat er nog meerdere delen zouden volgen is dat inmiddels nog maar de vraag (de film bracht net voor het uitbreken van de pandemie niet heel veel op). Puur kijkend naar de kwaliteit van deze film zou dat echter niet erg zijn.

4 thoughts on “Bloodshot (2020) – Recensie

1. Jup. Mee eens. Wat op zich een super interessant gegeven zou kunnen zijn, wordt verziekt door het gegrom van Diesel en de cartoon-achtige personages in het algemeen. Verschrikkelijk jammer, want de rol van Guy Pearce had nog wel goed kunnen zijn als hij niet meteen veranderde in een over the top Bond-schurk.

• Ik zou ooit zoiets in moeten duiken, maar heb na m’n jeugd nooit de overstap van Donald Duck en Suske en Wiske naar iets anders gemaakt.