Bird Box (2018) – Recensie

Recensie Bird Box

Alhoewel Netflix elk jaar naast series ook diverse films uitbrengt, waren dat vaak films die maar moeilijk aan te raden waren. Gelukkig lijkt men dat bij Netflix ook te realiseren en begint de streaming service langzaam maar zeker steeds meer films uit te brengen die de moeite waard zijn. Roma is daar een recent voorbeeld van, maar ook van Cloverfield Paradox en Annihilation heb ik dit jaar erg van kunnen genieten. Recent kwam Bird Box uit, met Sandra Bullock in de hoofdrol. Maakt deze titel ook deel uit van de stijgende lijn in kwaliteit?

Bird Box
Als Bird Box kort moet samenvatten dan kan je deze het beste beschrijven als een betere versie van M.Night Shyamalan’s The Happening gecombineerd met het concept achter A Quiet Place. Net zoals in The Happening is er iets mysterieus waardoor iedereen die er mee in contact komt, zelfmoord pleegt. En de enige manier om te overleven is hier niet zoals in A Quiet Place stil te zijn, maar wanneer je buiten bent niet te kijken. Door een blinddoek om te doen is het mogelijk om door de wereld te bewegen. De hoofdpersoon in deze film is Malorie (Sandra Bullock) die naar een plek probeert te komen met haar kinderen waar ze veilig is. Door middel van twee tijdslijnen zie je twee momenten in haar leven, tijdens de uitbraak en later als ze de reis maakt.

“een spannende titel…”

Bird Box weet de spanning goed op te bouwen, waarbij je als kijker net zo geschokt bent als Malorie en met dezelfde vragen zit. Wanneer ze in een huis terecht komt met diverse andere mensen (gespeeld door diverse bekende acteurs, waaronder John Malkovich, Jacki Weaver, Danielle Macdonald, Lil Rel Howery, BD Wong) is het de vraag hoe ze kunnen overleven en aan voedsel komen. Langzaam wordt de spanning opgevoerd en uiteraard vallen er de nodige slachtoffers. Het tweede gedeelte van het verhaal over de reis heeft ook momenten waarop de spanning flink wordt opgevoerd. Dat alles resulteert echter in een conclusie die zwak aanvoelde en die ik graag anders had gezien (en waardoor ik een punt van de eindscore heb afgehaald). Toch is dit een spannende titel die erg vermakelijk is en waarmee Netflix weer een goede film aan z’n immer groeiende catalogus heeft toegevoegd.

6 thoughts on “Bird Box (2018) – Recensie

1. Raar maar waar, ik heb The Happening nooit gezien. Misschien een voordeel en de reden waarom ik dit een ijzersterke film vind (ook al speelt Sandra Bullock er in). Want ik lees overal dat het een flauw aftreksel is van die film. Voor mij één van de betere Netflix originals in ieder geval !

• Ik vond The Happening niet zo goed en deze is veel beter ook al is het concept hetzelfde. Maar inderdaad wel één van de betere Netflix originals films.

2. Ik heb een tijd geleden het boek van Josh Malerman gelezen, waarop deze film is gebaseerd. Het boek vond ik niet echt geweldig. De film is me beter bevallen. Ik heb er met plezier naar gekeken. Sandra Bullock vond ik goed spelen, het lijkt wel dat ze met het klimmen der jaren als actrice groeit.

• Ja, Sandra Bullock was vroeger vooral bekend om haar rollen in romantische komedies, maar blij dat ze daar vanaf is gestapt. In Gravity was ze ook enorm goed.

• Ja, ik had liever iets in de trant van The Mist ofzo gezien, was veel “geloofwaardiger” geweest. Dat zoetsappige was inderdaad wat te veel, had donkerder gemogen…desnoods een echt open einde, bv. dat die plek uiteindelijk niet blijkt te bestaan en ze midden in het bos zitten gevolgd door de credits….