They Shall Not Grow Old (2018) – Recensie

Recensie They Shall Not Grow Old

Dat regisseur Peter Jackson fan is van het werk van J.R.R.Tolkien heeft hij bewezen met z’n verfilmingen van The Lords of the Rings en The Hobbit boeken. Maar daarnaast is hij ook altijd zeer geïnteresseerd geweest in de eerste wereldoorlog, gedeeltelijk omdat z’n opa er vocht en overleed voordat hij werd geboren. Hij verzamelt niet alleen uniformen uit die periode, maar heeft ook een collectie van ongeveer 15 gerestoreerde voertuigen. En de grootste verzameling van werkende vliegtuigen uit die periode, die stuk voor stuk operationeel zijn. Met die passie benaderde hij ook dit project, waarbij hij toegang kreeg tot het Imperial War Museum. Als je aan een wereldoorlog denkt, dan is dat meestal de tweede, maar de eerste wereldoorlog met z’n loopgraven mag ook niet worden vergeten. En Jackson stelde zichzelf als doel deze oorlog onder de aandacht te brengen door enkel gebruik te maken van beelden uit die tijd en de verhalen van de veteranen als voiceover. En het resultaat is verbluffend.

Review They Shall not Grow Old

Ten eerste is er de technische kant. De beelden in het archief zijn gefilmd met camera’s die met de hand moesten worden gedraaid, waardoor de films schokkerig zijn. Daarnaast werd er ook bijna niet in kleur geschoten. Jackson wilde de oude beelden er als nieuw uit laten zien en maakte gebruik van computers om de zwart-wit beelden in te kleuren én vloeiend er uit te laten zien. Dat is uitstekend gelukt en wanneer de film de switch maakt van de oude schokkerige beelden naar de ingekleurde beelden op het moment dat de soldaten aankomen in België vraag je je af of Jackson niet stiekem dingen zelf gefilmd heeft. In combinatie met geluidseffecten en het feit dat liplezers zijn ingezet om er achter te komen wat er gezegd werd en dat toe te voegen, krijg je een overtuigend beeld van wat deze mannen hebben meegemaakt. De verschrikkelijke omstandigheden waarin ze dagelijks mee te maken hadden, de onzekerheid of vandaag de laatste dag is en de moed die nodig was om over te gaan tot een aanval. Jackson is er in geslaagd om hiermee misschien wel de definitieve eerste wereldoorlog documentaire te maken.

4 thoughts on “They Shall Not Grow Old (2018) – Recensie