Roma (2018) – Recensie

Recensie Roma

Regisseur Alfonso Cuarón is dankzij Gravity, één van m’n favoriete films, een regisseur die ik in de gaten hou. Natuurlijk maakte hij daarvoor al andere topfilms zoals bv. Children of Men en het is iemand die z’n visie op bijna magische wijze weet te realiseren. Denk aan lange shots waarbij je je afvraagt hoe ze gemaakt zijn in Children of Men of het systeem dat gebouwd werd om de lichtinval van CGI omgevingen van Gravity op de helmen van de acteurs te laten zien. Een regisseur die technisch ingewikkelde shots moeiteloos laat lijken en waarbij je je regelmatig afvraagt hoe hij die technische hoogstandjes weet te realiseren. Als je Roma bekijkt zou je de indruk kunnen krijgen dat hij het hier simpel houdt, maar als je goed kijkt is dat duidelijk niet het geval.

Review Roma Netflix

Op het eerste gezicht lijkt Roma een simpele film te zijn, die laat zien hoe een relatief rijk Mexicaans gezin in de jaren ’70 leeft, met de focus op hun huishoudster Cleo (Yalitza Aparicio). Als kijker zie je haar dagelijkse werkzaamheden en er zal een groot gedeelte van kijkers zijn die het na een half uur wel voor gezien houden omdat ze deze zwart-wit film saai vinden. De camera legt vanaf een afstand alle gebeurtenissen objectief vast en maakt geen wilde bewegingen. Vaak draait de camera alleen maar langzaam van links naar rechts, maar toch is er meer gaande zonder dat je het realiseert. De gebeurtenissen die vastgelegd worden gebeuren telkens precies op het moment dat de camera die richting op kijkt. In het begin is dat bijvoorbeeld een shot waarin Cleo het huis in verschillende kamers opruimt, maar later doet Cuarón hetzelfde in een scène met honderden acteurs. De timing is bijna niet voor te stellen en bij een scène op het strand vraag je je af hoe hij het voor elkaar heeft gekregen om de camera zo moeiteloos te laten bewegen. Het is een film die vol zit met details, van de sets tot het terugkerende thema van water en vliegtuigen.

“prachtig gemaakt…”

Cleo is een stille vrouw die soms bijna passief overkomt. Ze maakt diverse dingen mee, maar neemt niet altijd de controle over de situatie en dat levert een aantal heftige momenten op die niet makkelijk zijn om te zien en een blijvende indruk achterlaten. Het is bijzonder dat deze titel op Netflix is verschenen, maar aan de andere kant ook begrijpelijk. Grote studio’s zouden waarschijnlijk niet bereid zijn geweest om Roma in de bioscoop uit te brengen. Het verhaal, dat geïnspireerd is door Cuaròn’s eigen jeugd, en geheel in het Spaans is, zou niet zo’n groot publiek aanspreken. Met Netflix is dat potentieel een stuk groter. Zoals gezegd niet een film die ook iedereen zal kunnen waarderen, maar die voor de liefhebber een prachtig gemaakt stukje geschiedenis waar in de ingetogen stijl juist de kracht zit.

9 thoughts on “Roma (2018) – Recensie

• Had jullie recensie nog niet gelezen totdat ik die van mezelf had geschreven, maar ga ‘m even bekijken. Begrijp wel waarom je er van genoten hebt!

• Vond jij het overigens storend om het thuis te kijken? Lees overal dat je deze in de bioscoop MOET zien. Heb mij er thuis totaal niet aan gestoord. Ik snap wel dat een bioscoop een toegevoegde waarde heeft, maar dat is eigenlijk bij alle films zo.

• Nee, eigenlijk niet, maar het moet wel rustig in huis zijn. Denk dat je in de bioscoop hier een hoop extra detail nog zult zien, maar ik zat er helemaal in hoor.

1. Op het immense doek van Zaal 1 in EYE maakte Roma grote indruk. Zelfs met alle extra details die je dan ziet blijft het raden naar de hoeveelheid CGI die is toegepast. Het eerste vliegtuig passeert zo toevallig op het juiste moment en de juiste plek dat het wel uit de computer moet komen. De scène in de zee is ook een technisch wonder.

• Het schijnt zo te zijn dat je aan de hoogte van het vliegtuig kan zien of je in een rijke of arme buurt bent. De arme buurten waren toen dichter bij het vliegveld.

Gert, mooi dat je deze film op het grote doek hebt kunnen zien! Morgen trouwens een recensie van de kerstfilm die je vorig jaar in de estafette koos 🙂

2. Pingback: Bird Box (2018) – Recensie | De Filmkijker