LA Originals (2020) – Recensie

LA Originals review

De muziekwereld heeft een hoop artiesten die wereldbekend zijn door hun muziek en persoonlijkheid. Artiesten die in hun genres iets bijzonders wisten te maken en daarmee hun stempel wisten te zetten. Denk aan Beyoncé, Justin Timberlake, Eminem, 50 Cent, Cypress Hill en House of Pain. Wat al deze artiesten echter ook gemeen hebben is dat ze allemaal tatoeages hebben van Mister Cartoon. Deze kunstenaar uit Los Angeles was al vanaf jonge leeftijd bezig met tekenen en graffiti. Hij ontwierp T-shirts voor de eigenaren van low-riders. Het was pas jaren later dat hij ook z’n tekeningen op de huid van anderen ging zetten. En aangezien deze mensen wereldbekend waren, maakte hij al snel een naam voor zichzelf. Hij had dat succes mede te danken aan Estevan Oriol, een tourmanager voor Cypress Hill, House of Pain en Funkdoobiest, die als enige begon met het vastleggen van optredens op video en het maken van foto’s. De twee werden hechte vrienden en samen hebben ze de wereld weten te veroveren. Oriol wil met deze documentaire laten zien hoe die reis er uit zag.

La Originals recensie

Omdat Oriol vanaf de jaren ’90 in Los Angeles bezig was, zat hij met z’n vinger aan de pols van hip hop. Omdat hij toegang had tot succesvolle artiesten als tourmanager kon hij unieke foto’s maken waar veel vraag naar was. Z’n werk staat niet alleen in magazines, maar hij is ook verantwoordelijk voor diverse foto’s op de albums van bekende artiesten. Hij vertelde artiesten over z’n goede vriend Mr.Cartoon en hoe uniek z’n tatoeages waren, die gebaseerd zijn op kunst uit de gevangenis gemengd met z’n eigen stijl. Mr. Cartoon ontwierp albumcovers, ging mee op tours en wanneer artiesten zich verveelden konden ze backstage tatoeages laten zetten. Hij deed onder andere de rug van 50 Cent, de armen van Eminem en een heel groot gedeelte van het lichaam van Travis Barker en Oriol was er om het proces vast te leggen. Oriol en Cartoon zijn hiermee een onafscheidelijk duo geworden die elkaar naar een hoger niveau hebben gebracht.

“verplichte kost…”

La Originals is een fantastisch documentaire om te zien. Het weet het gevoel van de hip hop scene en Los Angeles in de jaren ’90 op treffende wijze te tonen. Naast archiefbeelden worden bekende artiesten (waaronder Eminem, Snoop Dogg, Cypress Hill, Everlast), voormalig bendeleden en zelf daklozen geïnterviewd en vertellen ze over wat ze allemaal samen hebben meegemaakt. Het resultaat is een film die heel duidelijk maakt welke stempel dit tweetal heeft gehad op de cultuur. Voor hip hop fans is dit verplichte kost, maar ook als dit niet je genre is biedt La Originals een boeiend kijkje in de keuken van twee levende legendes.

La Originals is beschikbaar via Netflix