Beastie Boys Story (2020) – Recensie

Beastie Boys Story recensie

Het is een enorme uitdaging om als artiest relevant te blijven. Je hoeft maar te kijken naar het aantal one hit wonders (Big Shaq, PSY etc) die enorme hits hadden, maar er geen blijvende carrière van hebben weten te maken. Zelf grote namen zijn zo goed als hun laatste album en moeten hard hun best blijven doen om relevant te blijven. Als je kijkt naar hip hop is het aantal echte sterren enorm klein. Bekende groepen en artiesten uit de jaren ’80 en ’90 zijn verdwenen of vergeten. Eén van de uitzonderingen daarop waren de Beastie Boys. Een groep die in de jaren ’80 startte als punkgroep, de switch maakten naar hip hop en evolueerden tot muzikanten die maakten wat ze wilden, zelfs als dat geheel instrumentale nummers waren. Nadat Adam Yauch (MCA) in 2012 aan kanker overleed, besloten de overige leden geen muziek meer te maken. Ze brachten eerder een boek uit en nu is er deze, door Spike Jonze geregisseerde, documentaire.

Beastie Boy Story bespreking

Het formaat waarvoor hier gekozen is, is een theatervoorstelling waarin Mike D en Adrock op het podium staan en in een bijna twee uur durende show vertellen over hun leven. Hoe de band bij elkaar kwam, wat het succes met ze deed, de spijt die ze hadden van bepaalde keuzes en natuurlijk de impact van de dood van Yauch.

“fans [..] zeker van zullen genieten…”

Met veel archiefbeelden en een leuke presentatie door de twee mannen, levert de Beastie Boys Story een interessante en soms emotionele documentaire op. De twee lezen hun verhaal op van een autocue, wat eigenlijk niets afdoet aan het verhaal dat ze vertellen. Je wordt als kijker meegenomen door hun persoonlijk reis, die al begon in hun vroege tienerjaren. Alhoewel Spike Jonze regisseert, is er bij dit soort registraties uiteraard weinig experimenteels te doen. Het is vooral alles duidelijk in beeld brengen en goed editen. Dat levert echter een film op waar fans van de Beastie Boys zeker van zullen genieten.

Beastie Boys Story is beschikbaar via Apple+