One Day at Disney (2019) – Recensie

One Day at Disney recensie

Sinds de wereldwijde release van Disney+ komt er wekelijks ook nieuwe content op deze VOD-servicebij. De hoeveelheid ervan is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Netflix (het is veel minder) en de strategie is anders (wekelijks uitbrengen van nieuwe afleveringen van bijvoorbeeld The Mandalorian, Forky Asks a Question of The Imagineering Story), maar probeert de service er voor te zorgen dat je regelmatig terugkeert. Recent verscheen de documentaire One Day at Disney, die een gedeelte van het boek One Day at Disney Making Magic Every Day tot leven brengt. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er nog meer individuele afleveringen volgen. Disney staat bekend om z’n magie, maar weet deze documentaire dat ook te vangen?

One Day at Disney review
Het idee van One Day at Disney is om te laten zien wat de verschillende medewerkers op een dag doen. En omdat Disney een enorm bedrijf is, krijg je als kijker een kijkje in de keuken bij Disney parken, bij de Imagneering studio, de animatie studio, ABC, Marvel en het theater. De diverse medewerkers vertellen over hun werk en hoe ze bij Disney terecht zijn gekomen en je kunt zien wat ze doen (alhoewel je niet heel gedetailleerd ziet hoe zo’n dag bij Disney er uit ziet).

“voelt dit meer aan als een soort lange trailer…”

Wat er ontbreekt aan deze documentaire is een gevoel van samenhang. Het ene moment hoor je hoe een treinmachinist bij een Disney park z’n droombaan kan uitvoeren, dan zie je hoe Robin Roberts van Good Morning America over haar werk praat en hoe ze Barack Obama kon interviewen of waarom ze haar strijd tegen kanker liet filmen. Het aantal geïnterviewden is groot en door de relatief korte speelduur van 59 minuten kan er eigenlijk niet de diepte worden ingegaan. Ik hoop dat de geplande 52 afleveringen dat wel gaan bieden, maar als losstaande documentaire voelt dit meer aan als een soort lange trailer dan een film die een band met de kijker weet te creëren.