The Favourite (2018) – Recensie

Recensie The Favourite

Yorgos Lanthimos is een regisseur die ik als filmliefhebber altijd graag in de gaten houd. Reden hiervoor is omdat hij werelden neerzet en verhalen vertelt die alles behalve standaard of voorspelbaar zijn. In The Lobster moet mensen binnen 45 dagen een partner zien te vinden omdat ze anders in dieren veranderen en in The Killing of a Sacred Deer speelt hij met afpersing en mogelijk supernatuurlijke krachten, wat resulteert in een aantal enorm memorabele momenten. Z’n films zijn daardoor misschien vreemd en niet voor iedereen even toegankelijk, maar zelf kan ik er enorm van genieten. The Favourite is misschien z’n meest toegankelijke film ontving enorm veel Oscar nominaties en Olivia Colman won het beeldje voor beste actrice. Wat maakt deze film zo bijzonder?

Review The Favourite

Koningin Anne (Olivia Colman) regeert in de 18e eeuw, maar worstelt met haar gezondheid. Haar vriendin Lady Sarah (Rachel Weisz) zorgt voor haar en neemt in haar plaats belangrijke beslissingen. Abigail (Emma Stone) arriveert aan het hof als dienstmeisje. Ze weet zich al snel bij de koningin in the picture te spelen, wat voor frictie zorgt met Sarah.

“voortreffelijk…”

Zelf kijk ik eigenlijk geen kostuumfilms. Het zijn geen films waar ik echt van kan genieten, omdat ze me niet aanspreken. Toch heb ik erg vermaakt met deze film. Het acteerwerk van de cast is voortreffelijk (de Oscar voor Colman is terecht), de dialogen zijn scherp en omdat dit een Lanthimos film is, zit het vol met opvallende shots en schokkende momenten. En dan heb ik nog niet eens de humor genoemd, die het vermelden meer dan waard is. Lanthimos blijft een fascinerende regisseur die waarschijnlijk met het Oscar-succes nog meer kansen zal krijgen om zijn visie op het witte doek te toveren. Een mooi vooruitzicht.