The 6th Day (2000)

The 6th Day review

Een tijdje geleden had ik zin om Last Action Hero weer eens te kijken. Ik bestelde de DVD en deze film zat er ook bij. Na ‘m gezien te hebben ben ik niet helemaal zeker of ik de film al eerder gezien heb, maar weet wel dat ik zo goed als alles vergeten was.

De film speelt zich af in de nabije toekomst (volgens de DVD extras in 2015) waar technologie, specficiek op het gebied van klonen zover is ontwikkeld dat het makkelijk is om vam je huisdier een kloon te laten maken, inclusief de gedachten, waardoor ze identiek zijn. Experimenten vonden plaats om ook mensen te klonen, maar toen daar iets verkeerd mee ging werd dit illegaal. Natuurlijk zou het een saaie film zijn als dat heel het verhaal was. Er is een bedrijf dat in het geheim hun onderzoek naar menselijke klonen heeft voortgezet en Schwarzenegger’s karkater, Adam Gibson, ondervindt dit aan den lijve wanneer hij zichzelf rond ziet lopen in z’n eigen huis. Hij moet er achter zien te komen wat er precies aan de hand is en wat hij kan doen om alles weer normaal te krijgen.

The 6th Day

Aangezien dit een Schwarzenegger film is zou je veel actie verwachten en daarin stelt de film niet teleur. Er zijn vuurgevechten, achtervolgingen en one liners. Tussen al die actie gaat de film ook licht in op de problemen die zich met klonen voor kunnen doen, zowel op praktisch als ethisch gebied. De wereld die voor de film gecreĆ«rd is voelt redelijk realistisch aan en kreeg het gevoel dat heel veel dingen realiteit kunnen worden. Het enige wat ik wel hoop is dat de pop die Schwarzenegger voor z’n dochter koopt nooit wordt gemaakt, aangezien die er zo eng uitziet dat Chucky op een Barbie lijkt.
The 6th Day is een vermakelijke futuristisch actiefilm en als je fan bent van de spierbundel uit Oostenrijk dan is het een leuke film om te kijken.

Score: 8