Tom Adelaar (2018) – Recensie

Tom Adelaar recensie

Sharif N’Kongo DeMiranda (Yannick Jozefzoon) woont met z’n familie in de Bijlmer en is de eerste die studeert. Z’n moeder heeft enorme verwachtingen en op de universiteit vertelt één van z’n leraren dat hij met z’n Surinaamse achtergrond harder zal moeten werken. Dan ziet hij een oude bekende, Thomas (Chris Peters), die hem laat weten dat hij met z’n werk, het verhandelen van cryptocurrency, het voor elkaar heeft en vroeg miljonair zal zijn. Sharif besluit bij hetzelfde bedrijf te solliciteren. Hij spint, net zoals de bekende spin Anansi, een web van leugens om succesvol te zijn, maar tegen welke prijs?

Tom Adelaar review

Het is duidelijk dat schrijver Ashar Medina zich heeft laten inspireren door films als Glengarry Glenn Ross, Boiler Room, Wolf of Wall Street. “Always be closing”, ongeacht wat je moet doen om dat voor elkaar te krijgen. Net zoals in Sorry To Bother You besluit Sharif allerlei accenten te gebruiken waardoor klanten geen idee hebben wat z’n achtergrond is en met plezier een deal sluiten. Hij is op zoek naar zichzelf en denkt met z’n succesvolle baan, waardoor hij een duur appartement kan aanschaffen gevuld met designer meubels, het gemaakt te hebben.

“een boeiende film…”

Tom Adelaar neemt concepten uit de eerder genoemde films en injecteert het met diverse Surinaamse elementen. Dat levert een boeiende film op waarin Yannick Josefzoon een erg sterke rol neerzet van een personage dat worstelt met z’n identiteit. De film eindigt wel erg plotseling, waardoor je als kijker mogelijk met wat vragen kan blijven zitten.

Deze film wordt op zaterdag 20 oktober om 22.00 uur op NPO 3 uitgezonden

One thought on “Tom Adelaar (2018) – Recensie