Ik kan het me nog goed herinneren. Het was begin jaren negentig en de tweede generatie (van 8 naar 16-bit) spelcomputers was net uitgekomen. De V&D in het centrum van Rotterdam had een grote electronica afdeling op de tweede verdieping een achter glas stonden de twee systemen. De Super Nintendo en de Sega Genesis. Het was een tijd zonder internet waarbij je alleen van degenen die je kende verhalen over ervaringen hoorde. Maar deze systemen waren nieuw en wat deze winkel had gedaan, was tussen de twee systemen en kaartje gezet met daarop de specificaties. Hoeveel kleuren de systemen konden laten zien, wat de processor was etc. Het is het eerste moment dat ik kan herinneren dat je het gevoel had dat je een keuze tussen twee systemen moest maken bij welk kamp je hoorde. Die rivaliteit in de games industrie is nooit verdwenen. Je kun dat nog steeds op bijna elk willekeurig gaming forum zien. En alhoewel ik inmiddels zelf de systemen koop waarop de spelen uitkomen die ik wil spelen (wat er sinds verschillende zijn), lag de bron in de ‘strijd’ tussen Nintendo en Sega, destijds voor mij samengevat op dat kleine briefje.
De documentaire Console Wars laat zien hoe de werknemers bij Nintendo en Sega die tijd hebben ervaren. Lees verder