From Bedrooms to Billions: The Playstation Revolution (2020) – Recensie

Bedroom to billions the playstation revolution recensie
From Bedrooms to Billions: The Playstation Revolution is alweer het derde deel in the “From Bedrooms to Billions” serie, waarin wordt teruggekeken naar de geschiedenis van de game-industrie. In het origineel lag de focus op Britse ontwikkelaars van games en in het tweede deel werd er aandacht besteed aan de Amiga. En zoals al duidelijk wordt uit de titel, ligt hier de focus op Sony. Hoe dit bedrijf, dat vooral bekend was van consumenten electronica zoals TV’s, de Walkman en de Discman, z’n eerste stappen in de gamesindustrie zette door samen te werken met bedrijven als Nintendo en Sega, maar uiteindelijk een grote rivaal werd die de het gaming landschap heeft veranderd.

The Playstation revolutions review

De documentaire toont hoe Nintendo er na de game crash in de jaren ’80 er in slaagde om het nieuw leven in te blazen. Sega was destijds de grote rivaal. Met de technische ontwikkelingen waren beide bedrijven bezig om nieuwe stappen te zetten. Niet alleen met snellere processoren, maar ook CD-technologie. Sony werkte destijds nauw samen met Nintendo voor het maken van een add-on voor de Super Nintendo, de Nintendo Playstation. Toen Nintendo uiteindelijk besloot niet met Sony in zee te gaan, was dat de aanleiding om zelf een product uit te brengen. Alhoewel Sega destijds al probeerde het gamen naar een iets ouder publiek te brengen, waren het vooral tieners. Waar Playstation zich wist te onderscheiden, was om het product meer als lifestyle neer te zetten. Playstations waren niet alleen in de speelgoedwinkels te zien, maar ook op festivals en clubs. Daarnaast waren de 3D games die ze uitbrachten een stap vooruit ten opzichte van de platte sprites van de vorige generatie, met echte muziek (in plaats van “chiptunes”).

Het is een periode die ik zelf ook nog goed kan herinneren en waarin ik zelf ook een Playstation aanschafte omdat dit echt iets anders was. Een serieuze racegame als Gran Turismo was er daarvoor niet en zo waren er vele andere titels. Ik weet nog goed hoe ik de Tony Hawk skategame voor het eerst zag bij een skatefestival in Londen. Het is een console waar ik heel veel plezier aan heb beleeft.

“voelt regelmatig te gehaast aan…”

Het is vooral het begin van Playsation waarbij je echt het goed gevoel krijgt dat de documentairemakers hier de meeste tijd aan hebben besteed. Interviews met diverse betrokkenen, zowel mensen van Sony (uit marketing, ontwikkeling) als de game ontwikkelaars zoals die van onder andere Gran Turismo, Metal Gear Solid en Crash Bandicoot komen aan het woord. Daaruit wordt duidelijk wat er allemaal gedaan is om de Playstation een succes te maken. Daarnaast worden de Playstation 2, 3 en 4 ook besproken, maar hoe hoger de generatie, hoe minder tijd ze krijgen. Daarbij krijg je als kijker echt het gevoel dat een serie, met aparte afleveringen voor elke versie, mogelijk een betere keuze zou zijn geweest. Het voelt regelmatig te gehaast aan.

The Playstation Revolution bevat heel veel informatie, die niet altijd optimaal gepresenteerd wordt. Zo worden de eerste stappen richting de release van de Playstation in detail gepresenteerd, dan is er een stuk over specifieke games, om daarna weer terug te gaan naar de uiteindelijk release. En er zijn meer van dat soort momenten. Wat ook ontbreekt is aandacht voor de competitie, ook al begint de film met interviews met concurrent Sega. Ondanks deze kritiek is het een documentaire die leuk is om te kijken en voor mij persoonlijk een hoop herinneringen terugbracht.

One thought on “From Bedrooms to Billions: The Playstation Revolution (2020) – Recensie

1. Pingback: Console Wars (2020) – Recensie | De Filmkijker