Dads (2019) – Recensie

Dads recensie

Het was afgelopen zondag vaderdag en Apple pakte die gelegenheid aan om op de Apple TV+ service de documentaire Dads uit te brengen. Een documentaire die, zoals de titel al duidelijk maakt, gaat over het vaderschap. Deze film is geregisseerd door Bryce Dallas Howard en ze laat een groot aantal vaders aan het woord over hun ervaringen met het vaderschap. Dat zijn naast bekende regisseurs en acteurs, zoals Judd Apatow, haar eigen vader Ron Howard, Neil Patrick Harris, Jimmy Fallon, Will Smith, Ken Jeong en Hasan Minhaj, ook vaders uit verschillende landen en diverse situaties.

Dads review
Zo zien we hoe een vader initieel niet wist hoe hij z’n drie jonge kinderen moest opvoeden, maar door er over te vloggen er steeds meer plezier in kreeg en ook een steeds betere vader werd. Een andere vader vertelt dat je je als toekomstige ouders er van uit gaat dat je kind gezond is. Toen dat bij hem niet zo bleek te zijn betekende dat jaren van ziekenhuisbezoeken, maar het maakte zijn band en toewijding aan z’n zoon des te groter. Er is een stel dat vertelt hoe ze vier kinderen adopteerden en welke uitdagingen zij hadden. Maar er worden ook uitstapjes gemaakt naar een vader in BraziliĆ« en eentje in Japan.

“hoge feel good vibe…”

Het resutltaat is eigenlijk een niet al te diepgaande, veilige documentaire, die vooral een hoge “feel good” vibe heeft en laat zien hoe het vaderschap langzaam is verandert. En daar kun je uiteraard kritiek op hebben, maar soms heb je dit soort films nodig. Titels die je goed laten voelen en misschien je even weer een boost geven over hoe je zelf handelt of over iets nadenkt. En daar slaagt Howard prima in met deze documentaire.