De Dag (2018) – Seizoen 1 – Serie recensie

De Dag recensie

Degenen die m’n blog al wat langer lezen, weten dat ik over het algemeen meer films kijk dan series. De tijdsinvestering die nodig is is voor mij meestal een drempel en als ik iets kijk, dan is het vaak iets dat wekelijks uitkomt, een laag aantal afleveringen heeft of een concept dat me aanspreekt. Toen ik een marketing mail ontving van Lumière over De Dag was m’n interesse al snel gewekt. Deze Belgische serie werd vergeleken met Scandinavische series (waar ik meestal wel van kan genieten vanwege de sfeer), was enorm populair bij onze zuiderburen en draait om een bankoverval. Genoeg reden om deze dus een kans te geven, in de hoop dat hij aan m’n hoge verwachtingen wist te voldoen.
De Dag Review
Zoals gezegd draait het allemaal om een bankoverval, waarbij er meerdere mensen gegijzeld zijn en het aan de politie is om te onderhandelen en de situatie onder controle te krijgen. De overvallers hebben echter hun overval tot in de kleinste details voorbereid en zijn dus een geduchte tegenstander.

” erg sfeervolle en spannende serie…”

Wat deze serie zo uniek maakt is het format. In iedere aflevering wordt er gewisseld van gezichtspunt. In elke twee afleveringen zie je hetzelfde moment in tijd, maar in de eerste ben je steeds getuige over wat er allemaal gebeurt bij de politie (de onderhandelaars, het omgaan met media en familie van gegijzelden) en in de tweede zie je hoe de bankovervallers en gegijzelden dat beleven. Daarbij loop je uiteraard het risico dat je in herhaling zou kunnen vallen, maar daar hebben de scenarioschrijvers genoeg aan gedaan om er voor te zorgen dat dit niet gebeurd. Aannames die je als kijker neemt blijken soms niet te kloppen en de verandering van perspectief resulteert in nieuwe inzichten en nog meer spanning. Dat resulteert in een erg sfeervolle en spannende serie waarbij ik regelmatig op het puntje van m’n stoel zat en tegen beter weten in koos voor doorkijken in plaats van naar bed te gaan. Het was tijdens de laatste paar afleveringen dat het nivo iets inzakte (iets wat Scandinavische series ook wel hebben), maar desondanks is het er eentje die zeker het kijken waard is, ook al is deze niet via Netflix te kijken.

De Dag is beschikbaar via lumiereseries.com en via Ziggo On Demand