The Boy Band Con: The Lou Pearlman Story (2019) – Recensie

The Boy Band Con the Lou Pearlman story recensie

“Industry rule #4080, record company people are shady!”, aldus Q-Tip van A Tribe Called Quest in “Check the Rhime”. In deze YouTube Original documentaire vertellen voormalige leden van diverse boy/girl bands, waaronder The Backstreet Boys en *NSYNC, wat hun ervaringen waren met zakenman Lou Pearlman. Nadat hij jaren in de vliegtuigindustrie had gewerkt, werd hij door het succes van New Kids on the Block geïnspireerd om ook de muziekindustrie in te gaan. Hij zette een platenlabel op en begon een talentenjacht om zo zijn eerste band samen te stellen, The Backstreet Boys. Hij zorgde voor onderdak, danslessen en alles wat de jongens nodig hadden en bracht veel tijd met ze door tot hun doorbraak. Door de leden van de band werd hij als een soort vaderfiguur gezien, een verhaal dat ook anderen vertellen. Toch bleek Pearlman een man met twee gezichten. Dat werd duidelijk toen bands al een enorm succes waren, miljoenen platen hadden verkocht, maar waarbij de eerste cheque die ze ontvingen nog minder dan het minimumloon bleek te zijn. Daarnaast bleek dat hun mentor zichzelf ook lid van de band had gemaakt en daardoor nog meer geld wist te verdienen.

The Boy Band Con the Lou Pearlman story review

Het is een trucje dat hij herhaalde en hij bleef nieuwe bands starten, zoals O-Town, LFO, Take 5 en Innosense. De documentaire focust zich voornamelijk op Backstreet en *NSYNC, maar ook leden van deze andere groepen vertellen alles behalve positieve verhalen over Pearlman. De enige uitzondering is Aaron Carter, die erg geëmotioneerd raakt over de vraag of er ongepast handelingen door Pearlman plaatsvonden. Hij verdedigt Pearlman volledig, terwijl anderen een heel duidelijk verhaal hebben over hun ervaringen. Naast z’n bands wist Pearlman ook geld los te krijgen van investeerders, die hier ook aan het woord komen en laten weten wat hun ervaringen waren. The Boy Band Con schetst een alles behalve rooskleurig beeld van één van de meest succesvolle boyband managers, die uiteindelijk tegen de lamp liep en in de gevangenis belandde. Een fascinerend verhaal, ook als je helemaal geen fan bent van boybands.