La La Land (2016) – Recensie

Recensie La La Land

De uitvinding van de filmcamera betekende een nieuwe manier van het vertellen van verhalen. Eerst werden nog simpelweg dagelijkse beelden gefilmd, zonder verhaal omdat het zien van bewegend beeld op zich al voldoende was om het publiek te vermaken. Maar langzaam werden er verhalen verteld en het was voor toneelstukken een natuurlijke stap om omgezet te worden in filmformaat. Naarmate er meer gespeeld werd met filmtechnieken en film z’n eigen taal ontwikkelde verdween het theatrale steeds meer en kon film gezien worden als iets totaal anders dan theater. Zowel in uiterlijk als beleving.

Review La La Land

Toch kan de musical nog steeds als een ietwat vreemde eend in de bijt van film worden gezien, juist omdat in dit subgenre het feit dat mensen plotseling beginnen te zingen niet natuurlijk aanvoelt (tenminste, ik merk in het dagelijks leven nooit dat mensen op straat plotseling beginnen en te dansen, maar mocht dat voor jou anders zijn dan woon ik waarschijnlijk op de verkeerde plek). Toch slaagt een goede musical erin om je in vervoering te brengen en je te laten vergeten dat je naar een film zit te kijken. Een recent voorbeeld daarvan is Vaiana, een animatiefilm waarin constant gezongen wordt maar waarbij het past in het geheel en iets toevoegt aan de ervaring zonder dat het eigenlijk opvalt. La La Land is de nieuwste film van Damien Chazelle, die eerder het fantastische Whiplash maakte. De juiste man dus om een musical te maken, omdat hij in staat is muziek visueel aantrekkelijk vast te leggen en je alles om je heen te laten vergeten. Slaagt hij daar hier met deze film ook in met een verhaal over Mia (Emma Stone) en Sebastian (Ryan Gosling) die elkaar ontmoeten en beide een droom hebben die maar moeilijk bereikbaar lijkt te zijn.

Bespreking La La Land

La La Land wil het gevoel van de klassieke dansfilms, zoals een Singin’ in the Rain, weer doen herleven. Dat merk je door de titels die gebruikt worden, de opening met het Cinemascope logo en natuurlijk de manier waarop de dansscènes neergezet worden (tegen dromerige achtergronden). Toch lukt het niet om die klassiekers te evenaren. Gosling en Stone slagen er niet in om je mond open te laten vallen van hun danskunsten. De scène die op de poster staat is daar een goed voorbeeld van waarbij de choreografie strak moet zijn en de twee in perfecte harmonie moeten dansen en dat gebeurt op diverse momenten niet waardoor het een klein beetje slordig aanvoelt. De muziek is ook, op één nummer na, niet memorabel genoeg en je loopt helaas niet al neuriënd de bioscoop uit. Dat betekent echter niet dat La La Land een film is die je niet moet gaan zien. Chazelle weet visueel een paar indrukwekkende momenten op het doek te toveren die extreem veel voorbereiding nodig hebben gehad. Gosling leerde voor de film piano spelen en speelt zo goed dat ik me regelmatig afvroeg of er geen CGI gebruikt is. Emma Stone laat in diverse audities van haar karakter dat ze een indrukwekkend actrice is. Dat zijn genoeg redenen om de film wel te zien, maar La La Land steunt net te veel op het verleden en is qua verhaal net niet sterk genoeg om de kijker in vervoering te brengen.

20 reacties op “La La Land (2016) – Recensie

    • Qua verwachtingen had ik van tevoren het gevoel dat ik deze voor het einde van het jaar moest zien omdat deze anders mogelijk zou kunnen ontbreken in mijn top 10 van het jaar. Maar het was voor mij een “Boyhoodje” 😉

  1. Zodra ik terug ben van mijn mini vakantie is dit wel de eerste film die ik ga zien. Een 7 is licht teleurstellend maar ben alsnog benieuwd.

    Overigens draait er nu ook nog een meer dan prima (soort van) musical; het Nederlandse De Zevende Hemel. Maar ik ben niet vergeten hoe jij over de NL-se film denkt 🙂

  2. Jammer om te horen dat je de film niet zo positief ervoer als ik dat heb gedaan. Ik ben het met je eens dat zeker sommige dansscènes niet helemaal vlekkeloos verliepen, maar ieder is gelukkig vrij om andere aspecten in zijn recensie te behandelen 😉

    Denk je dat Chazelle die klassieke musicals wilde evenaren of een hommage wilde maken naar die oude films en die zich manifesteert als een eventuele 21-eeuwse klassieke musical?

    • Ik denk dat hij beide wilde doen. Iets dat net zo goed is, maar dan in een modern jasje en daar is hij naar mijn mening helaas niet helemaal in geslaagd.

  3. Vervoering….JUIST!!! Ik heb echt een hekel aan musicals, maar dit heeft niets met een musical te maken maar met een prachtig uitgevoerd verhaal en het zingen brengt extra emotie binnen deze film. Ik zeg “WOW’….

  4. Ik vond het een betoverend mooie en romantische film. Nee Emma Stone en Ryan Gosling zijn geen professionele dansers maar dat maakt ze juist tastbaar en menselijk en het verhaal des te mooier en echter. Schitterend.

  5. Afgelopen dinsdag gaan kijken. De film begon leuk, erg vrolijk en kleurrijk. Maar het verhaal liep veeeel te langzaam. Mijn moeder, tante, ik en nog een aantal mensen verlieten dan ook in de pauze de film.

Leave a Reply

Your email address will not be published.