The Hudsucker Proxy (1994) – Recensie

Recensie The Hudsucker Proxy2015 small blindspot De volgende film uit m’n Blindspot serie van dit jaar is er eentje van de gebroeders Coen. Het zijn schrijvers/regisseurs die inmiddels een indrukwekkende lijst aan films op hun naam hebben staan. Denk aan films als Miller’s Crossing, Fargo, The Big Lebowski, No Country for Old Men en True Grit. Alhoewel ik relatief veel van hun films gezien heb was The Hudsucker Proxy er eentje die nog onbekend was en ik was dan ook erg benieuwd hoe goed deze zou zijn. Want m’n verwachtingen zijn altijd hoog als het om de “Coens” gaat.

Review The Hudsucker Proxy

Norville Barnes (Tim Robbins) is net afgestudeerd als bedrijfskundige en reist naar de grote stad om het daar te maken in het bedrijfsleven. Al snel komt hij er achter dat het vinden van een baan niet zo makkelijk is als hij had verwacht. Bij elk bedrijf is men op zoek naar jaren ervaring en hij moet genoegen nemen met werken als een postbezorger bij Hudsucker Industries. Wanneer de president van het bedrijf komt te overlijden ziet vice-president Sidney J. Mussburger (Paul Newman) dat als een groot probleem: 51 procent van de aandelen zullen binnen een maand aan het publiek worden verkocht. Reden voor hem om er voor te zorgen dat de aandelen waardeloos worden.

Wanneer hij echter Norville Barnes ziet, ziet hij ook een kans om hem te benoemen als nieuwe directeur om er zo zeker van te zijn dat het helemaal mis zal gaan met het bedrijf. Die benoeming valt echter op en de lokale krant stuurt een journaliste, Amy Archer (Jennifer Jason Leigh), om bij Hudsucker Industries te infiltreren en Norville beter te leren kennen.

This is some optional overlay text.

Alhoewel de recensies over het algemeen (tot m’n verbazing) niet al te positief waren, heb ik verschrikkelijk genoten van deze film. Het is een komedie die erg strak in elkaar zit. De film speelt zich af in de jaren vijftig en de sets en kostuums zien er goed uit. De humor is scherp, waarbij ik vooral een fan was van Jennifer Jason Leigh, die als snelpratende journaliste elke scène de show steelt. Robbins is echter ook erg grappig en z’n “You know, for kids” is zo’n quote die je bijblijft.

Komedies zijn als geen ander genre natuurlijk er persoonlijk, maar de humor van deze film was van het type waar ik erg van kan genieten en dankzij het hoge tempo, bizarre situaties en leuk acteerwerk ben ik blij dat ik deze film nu eindelijk heb gezien.

Review The Hudsucker Proxy

“hoge tempo, bizarre situaties en leuk acteerwerk…”

Komedies zijn als geen ander natuurlijk erg persoonlijk, maar de humor van deze film was van het type waar ik erg van kan genieten en dankzij het hoge tempo, bizarre situaties en leuk acteerwerk ben ik blij dat ik deze nu gezien heb.