Billy Bathgate (1991) – Recensie

Recensie Billy Bathgate

Iedereen heeft wel eens een boek/game/DVD aangeschaft dat vervolgens maanden/jaren ongeopend op een plank blijft liggen. In mijn geval is dat aantal opgeopende boeken/games/DVD’s eigenlijk veel te groot dus af en toe heb ik m’n momenten waarop ik besluit dat ik nu eindelijk iets wat ik ooit gekocht heb ook daadwerkelijk moet gebruiken. M’n keuze viel op het boek The Rough Guide To Gangster Movies. Het is een heerlijk genre en het leek me leuk om het boek te lezen, met de hoop dat ik een aantal titels tegen zou komen die ik nog niet kende.

Alhoewel ik een groot gedeelte van de films gezien (ook diverse gangsterfilms uit de jaren dertig en veertig), zat er één titel bij waar ik eigenlijk nog nooit van gehoord had: Billy Bathgate. Niet een titel die je meteen associeert met gangsterfilms, maar toen ik las dat Dustin Hoffman, Nicole Kidman, Steve Buscemi, Stanley Tucci en Bruce Willis allemaal in de film zaten moest ik deze film toch echt een keertje bekijken.

Review Billy Bathgate

Deze film, gebaseerd op een boek dat diverse prijzen ontving, vertelt het verhaal van de 15-jarige Billy “Bathgate” Behan, die in de jaren dertig gaat werken voor Dutch Schultz, een succesvolle gangster (een man die daadwerkelijk in de jaren twintig en dertig rijk werd door gokhuizen en alcohol tijdens de drooglegging te verhandelen). Billy ziet de wereld van Schultz en begint onderaan de ladder. Wanneer Drew Preston (Nicole Kidman) in beeld komt verandert de wereld voor zowel Dutch als Billy (die als een blok voor haar valt).

Bespreking Billy Bathgate

Het probleem met deze film is dat ik na een uur en drie kwartier maar eigenlijk moeilijk onder woorden kon brengen waar de film nu eigenlijk over ging. Er gebeuren veel dingen, maar het lijkt allemaal zo onbelangrijk. Als kijker werd ik op geen enkel moment meegevoerd met de gebeurtenissen, Billy Bathgate is een blank canvas dat aan het einde van de film nog steeds niet beschilderd lijkt te zijn (naar mijn mening omdat Loren Dean niet de juiste persoon voor de rol is).

De typische kenmerken die bij gangsterfilms horen zijn hier aanwezig, dus de politieke spelletjes, de onschuldige jongen die deel gaat uitmaken van de georganiseerde misdaad omdat hij tegen de gangster opkijkt, de femme fatale en ga zo maar door. Gebaseerd op de beschrijving in het boek had ik meer van deze film verwacht, maar uiteindelijk zag ik teleurgesteld de aftiteling verschijnen. Als je op zoek bent naar een goede gangsterfilm kan je deze, ondanks de indrukwekkende lijst bekende acteurs, beter overslaan.

2 thoughts on “Billy Bathgate (1991) – Recensie