The Best Offer (2013) – Recensie

Recensie The Best Offer

Kan je een boeiende film maken over een veilingmeester? Zoals je je misschien wel kunt voorstellen is de veiling zelf spannend, met mensen in de zaal en aan de telefoon die allemaal proberen om een bepaald kunststuk in hun bezit te krijgen. Maar wat als die veiling afgelopen is. Zoals The Best Offer laat zien, is er zat te verzinnen waardoor je al kijker op het puntje van je stoel zal zitten.

Recensie The Best Offer

Virgil Oldman (Geoffrey Rush) is een veilingmeester die als een van de beste in het vak geldt en overal ter wereld gevraagd wordt om veilingen te leiden. Hij is een ware kunstexpert die in staat is om te zien of een schilderij authentiek is en regelmatig aanvragen krijgt voor het opzetten van veilingen. Hij wordt op een gegeven moment gebeld door een vrouw die de bezittingen van haar overleden ouders wil laten veilen en de twee maken een afspraak in het ouderlijk huis. Het is een oud, gedeeltelijk vervallen huis, maar wanneer de vrouw op het laatste moment belt om door te geven dat ze niet kan komen is hij furieus. Hij is namelijk iemand die alles onder controle wil hebben, maar weinig contact met anderen legt. Wanneer het maar niet lukt om de vrouw face to face te ontmoeten raakt hij geobsedeerd door haar en wil hij er achter komen wie deze mysterieuze vrouw is. Het wordt een zoektocht waarin hij niet alleen haar wil ontmaskeren, maar ook kanten van zichzelf zal moeten bloot geven.

Recensie The Best Offer

Wat deze film zo fantastisch maakt is de manier waarop het geheel wordt opgebouwd. Eerst leer je de hoofdpersoon langzaam kennen, inclusief z’n bizarre trekjes. Zo draagt hij altijd handschoenen en heeft hij in z’n huis een verborgen kamer. Hij leeft in z’n eigen wereldje en laat daar bijna niemand in toe. Naarmate de film echter vordert moet hij dat langzaam los laten. Hij wil de vrouw uit haar schulp trekken, maar omdat hij geen ervaring heeft met vrouwen klopt hij aan bij een jonge restaurateur die die ervaring wel heeft. Rush is voortreffelijk en zet een prachtrol neer, de ijzige man aan het begin van de film ondergaat een transformatie en dat wordt goed in beeld gebracht. Het verhaal doet denken aan oude Hitchcock films en een aantal elementen in de film zetten de kijker regelmatig op het verkeerde been. The Best Offer laat zien dat een verhaal over een veilingsmeester niet saai hoeft te zijn en kan ik dan ook van harte aanraden.

One thought on “The Best Offer (2013) – Recensie

1. Pingback: The Best Offer (2013) | Integra Video