Bad Boy Billionaires: India (2020) – Recensie

Bad Boy Billionaires India recensie

Het verbaast me altijd dat India over het algemeen weinig in het nieuws is. Het is qua inwoneraantal, na China, de grootste ter wereld met 1,3 miljard mensen, maar over het algemeen lijkt er weinig aandacht aan het land te worden besteed, behalve als er onrust is met een buurland. Ook op entertainmentgebied heeft bijvoorbeeld Bollywood een stuk minder impact op films gehad dan Amerika. Op het gebied van miljardairs staat het land in de wereld met 120 personen op plek 4 (na Amerika, China en Duitsland). Met de serie Bad Boy Billionaires: India focust Netflix zich op een aantal controversiƫle miljardairs. Mannen die stuk voor stuk keuzes hebben gemaakt die uiteindelijk negatieve gevolgen voor hen hadden. De release van deze serie stond nog een tijd op losse schroeven, omdat een aantal van deze mannen er alles aan hebben gedaan om dit via de rechtbank tegen te houden. Van de vier afleveringen zijn er op het moment drie beschikbaar. Voor de vierde aflevering over Ramalinga Raju is er nog een juridische strijd gaande.

Bad Boy Billionaires India Review
De drie afleveringen gaan over Subrata Roy, Vijay Mallya en Nirav Modi. Roy wist in een veranderend India een succesvol biermerk op te zetten. Toen hij geen reclame meer mocht maken voor alcohol besloot hij het merk uit te breiden en stapte in luchtvaart en de Formule 1. Vijay Mallya begon klein in de jaren zeventig klein. Hij beloofde arme inwoners die geen bank hadden, dat ze hem regelmatig geld gaven en hij dit na een bepaalde tijd zou verdubbelen. Hij wist zijn bedrijf Sahara te laten groeien tot een miljarden business, maar had een systeem dat gedoemd was op een gegeven moment in te storten. Nirav Modi wist in zeer korte tijd een bijna wereldekkende keten van juweliers, gespecialiseerd in diamanten, op te zetten. Ook zijn rijk stortte in.

In elke aflevering wordt op uitgebreide manier getoond hoe deze mannen succesvol werden, maar ook wat er uiteindelijk met ze gebeurde toen ze tegen de lamp aanliepen en bekend werd wat ze hadden gedaan. Het is fascinerend om te zien hoeveel rijkdom men heeft weten te vergaren en op welke manier. Door middel van interviews met mensen die nauw betrokken waren, slachtoffers die geen goed woord over hebben en vaak geld kwijt zijn en journalisten wordt een duidelijk beeld geschept van deze bad boys. Tegelijkertijd zie je naast deze verhalen een beetje van de Indiase cultuur en de veranderingen die het land heeft meegemaakt. Een boeiende serie die het kijken waard is.