6 Underground (2019) – Recensie

6 underground review

Je kunt de bovenstaande, spectaculaire foto van de Netflix-film 6 Underground op een aantal manieren interpreteren. Visueel worden je ogen er meteen naartoe getrokken. Waarom vliegt er een Audi door de lucht? Zijn dat explosies of was er toevallig net iemand met vuurwerk aan het spelen? Wat is hier eigenlijk gaande. Vooral dat laatste is een vraag die ik mezelf regelmatig stel bij het zien van een Michael Bay film. Een regisseur die in staat is visueel aantrekkelijke beelden te maken, maar die er vervolgens zoveel achter elkaar plakt dat je als kijker soms het overzicht verliest. De diepgang ontbreekt daarbij ook vaak, waardoor de actie vaak leeg aanvoelt. Weet Bay zich in deze film in te houden?

6 Underground recensie

6 Underground gaat over een groep van 6 die officieel niet meer bestaan. Ze staan onder leiding van One (Ryan Reynolds), een miljardair die niet meer gelooft in politieke oplossing voor sociale problemen en met z’n team het heft in eigen hand neemt om verandering te bewerkstelligen. Hier proberen ze een dictator die z’n bevolking onderdrukt te vervangen door z’n broer, die democratie wil invoeren. Een missie die alles behalve makkelijk is.

“Veel actie. Michael Bay actie…”

Wat 6 Underground mij aan deed denken was dat Michael Bay zag hoe succesvol de Mission Impossible films zijn en besloot om z’n eigen versie te maken: Je zorgt voor een team van mensen die buiten de regels lijken te staan, zorgt dat er wat chemie is en neemt ze vervolgens de wereld rond om diverse locatie te bezoeken zodat ze langzaam dichter bij hun doel komen. En uiteraard hoort daar actie bij, veel actie. Michael Bay actie. Ook hier slaagt hij er niet in om zichzelf in bedwang te houden. De opening is daar het perfecte voorbeeld van, waarin er geen einde lijkt te komen aan extreme achtervolgingen, vliegende auto’s en foute grappen. In de diverse actiescènes is echt wel wat originaliteit te vinden (bv. een scène waarin een boot wordt omgetoverd tot een grote magneet), maar als geheel komt het niet goed bij elkaar. Het resultaat is een te lang film, waarin je als kijker overladen wordt door actie en waarin enige vorm van diepgang of emotionele connectie met de karakters ontbreekt.

4 thoughts on “6 Underground (2019) – Recensie

• Ik begrijp dat helemaal en ik heb hetzelfde gedaan met de laatste paar Transformer films. Aangezien deze op Netflix stond heb ik ‘m nog een kans gegeven, maar dit was er zeker geen eentje die ik zou hebben gehuurd of gekocht…

1. Toevallig ook dit weekend gekeken. Had er hele lage verwachtingen van maar uiteindelijk viel ie mij nog mee. Had een half uur korter gemogen maar de vaart zat er lekker in. Vond het prima te doen voor een avondje hersenloos vermaak