The Laundromat (2019) – Recensie

The Laundromat recensie

De hoeveelheid data die we als mensheid creëren is enorm. Om dat in perspectief te plaatsen: de hoeveelheid data die we de afgelopen twee jaar hebben gemaakt is meer dan alle data die we in de gehele geschiedenis van de mensheid daarvoor maakten. En met zo’n overload aan gegevens wordt het ook steeds moeilijker om de aandacht voor een bepaald onderwerp te krijgen. Als iets in het nieuws is, lijkt de periode waarin dat onderwerp weer vergeten is steeds korter te worden. Toen de Pentagon Papers begin van de jaren ’70 werden gepubliceerd, was de impact daarvan groot en hielden ze het publiek lang bezig. En alhoewel de impact van de Panama Papers in 2015 er zeker was, waarbij een aantal hoge functionarissen in diverse landen hun baan opzegden, kun je niet makkelijk concluderen dat er een fundamentele verandering is geweest wat betreft regelgeving om belastingparadijzen te doen verdwijnen. Regisseur Steven Soderbergh lijkt dat gevoel ook te hebben en probeert met The Laundromat de aandacht nogmaals te vestigen op dit onderwerp.

The Laundromat review
Dat doet hij door een aantal korte verhalen te laten zien. De rode draad wordt gevormd door advocaten Jürgen Mossack (Gary Oldman) en Ramón Fonseca (Antonio Banderas), die de kijker op simpele wijze diverse financiële concepten uitleggen en hoe zij daar handig op in konden spelen. Daarnaast ziet de kijker hoe Ellen Martin (Meryl Streep) worstelt met haar verzekering en er maar niet in slaagt om in contact te komen met de juist persoon. Een ander gedeelte gaat over een vader die z’n aandelen als machtsmiddel gebruikt om z’n gezin in toom te kunnen houden. De betrokkenen komen er langzaam achter wat de wereld van postbusbedrijven en belastingsparadijzen inhouden en wat daar de gevolgen van kunnen zijn.

“minder scherp en gefocust…”

De vergelijking die je met deze film automatisch maakt, is die met The Big Short. Ook hier bevat de film een grote hoeveelheid bekende acteurs in soms kleine rollen en probeert de film iets te zeggen over het financieel systeem. Toch voelt The Laundromat een stuk minder scherp en gefocust aan. Er wordt zoveeel gekeken naar allerlei verhalen en persoonlijke problemen, dat hierdoor juist het probleem dat Soderbergh wil bespreken naar de achtergrond wordt gedrukt en te abstract blijft. Toch blijft deze film door de humor en het acteerwerk nog het kijken waard.

The Laundromat is beschikbaar via Netflix