Posoki (Directions (2017)) – Recensie

Posoki Directions recensie

Bulgarije is een land waar ik maar heel weinig van af weet, maar ik was heel erg benieuwd naar de mozaïekfilm Posoki vanwege het feit dat het draaide om een aantal taxichauffeurs in de hoofdstad Sofia. In een aantal korte verhalen, die losjes aan elkaar gelinkt zijn, ben je getuige van hun ervaringen met klanten gedurende een dag en nacht. En vanwege de onderwerpen die aan bod komen, leer je wat meer over het land en de problemen die zich er afspelen.

Posoki Directions review

Wat meteen opvalt is de manier waarop het geheel geschoten is. Het openingsshot duurt bijna twaalf minuten, waarbij de taxichauffeur z’n dochter naar school brengt, een klant oppikt en ruzie krijgt om uiteindelijk bij een afspraak met een corrupte bankier te komen om het te hebben over een lening. Die corruptie komt regelmatig terug en wordt geschetst als een soort ziekte, die in verschillende vormen terugkomt. In sommige gesprekken tussen een klant en chauffeur wordt Bulgarije beschreven als een patiënt die bijna dood is.

Posoki Directions bespreking
 Het resulteert in een sombere film, waarbij ik me afvroeg in hoeverre dit daadwerkelijk problemen zijn die in dit voormalig oostblok land spelen. Ik liet de film ook kijken door iemand die uit Bulgarije komt en die kon bevestigen dat dit realistisch is. Degenen die buiten het land aan de slag kunnen gaan, grijpen die kans. De korte verhalen bevatten veel realistisch drama. Zo is er een taxichauffeur die worstelt met de dood van z’n zoon of een vrouwelijke chauffeur van wie haar verleden weer naar boven komt. Het realisme maakt het geen prettige film om te kijken, maar het weet de vinger op de zere plek te leggen.

2 thoughts on “Posoki (Directions (2017)) – Recensie

1. Hoi, ken jij de Roemeense film “Vier maanden drie weken twee dagen”? Dat is ook zo’n sombere, heel realistische Oostblok film waarin het verhaal verteld wordt van een vrouw die een illegale abortus wil laten uitvoeren. Het verhaal speelt zich af in de tijd van Ceasescu, het decor is zeer armoedig, maar het spel van met name de twee hoofdrolspeelsters is fantastisch. Hij staat op plaats 12 van mijn top 100. Ook als je absoluut niets hebt met het onderwerp een zeer indrukwekkende film om te bekijken. Groetjes, Erik