Gemini Man (2019) – Recensie

Gemini Man recensie

Er zijn af en toe nieuwe ontwikkelingen binnen de film, die mogelijk ingrijpende gevolgen kunnen hebben op het medium. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van geluid, kleur en CGI. Toch blijven filmmakers zoeken naar nieuwe technische verbetering om de ervaring nog verder te pushen. Een als filmkijker ben ik altijd benieuwd of iets mogelijk een volgende stap kan betekenen. James Cameron maakte eerder al bekend dat de volgende Avatar films gebruik zouden maken van een hogere framerate. Huidige films worden getoond in 24 beelden per seconde (24fps) en velen vinden dat de look van film.

Die snelheid stamt nog uit de tijd dat een cameraman met de hand de film door de camera moest draaien en die snelheid te doen was. Het resultaat is een bewegend beeld dat eigenlijk schokkerig is en niet aanvoelt als wat je ogen in het echte leven zien. Een hogere framerate benaderd de werkelijkheid meer, maar wat is de impact daarvan op de film beleving? Met The Hobbit trilogie konden bioscoopbezoekers dat een aantal jaar geleden ervaren. De films werden vertoond in 48fps en dat dubbel aantal beelden verdeelde bezoekers. Sommigen vonden het aanvoelen alsof je naar een soap zat te kijken, waarbij kostuums er niet echt uitzagen. Anderen (waaronder ik zelf) zagen juist de voordelen. Je bent namelijk in staat actie veel beter te volgen omdat het vloeiend is.

Gemini Man review

Regisseur Ang Lee maakte eerder Billy Lynn’s Long Halftime Walk en schoot het in 3D en 120fps. Die film was hier niet te zien in dat formaat. Z’n nieuwste film Gemini Man echter wel als je even goed onderzoek doet. Alhoewel de IMAX zalen de film in een hogere framerate tonen, beperken die zich slechts in 60fps. Wil je het in 120fps zien, dan zijn de Dolby Cinema zalen de enige optie. Vanochtend bezocht ik de film in zo’n zaal om dit nieuwe formaat met eigen ogen te zien.

Gemini Man Will Smith CGI

Die hogere framerate is echter niet het enige nieuwe. Will Smith speelt hier ogenschijnlijk twee rollen, een 51-jarige en een 23-jarige versie, maar voor de jongere versie is geen gebruik gemaakt van de “de-aging” technieken die bijvoorbeeld gebruikt zijn in de Marvel films. Hier komt de jonge versie van Will Smith geheel uit de computer rollen, zoals Star Wars eerder probeerde te doen. De digitale Leia en Grand Moff Tarkin wisten nog niet door de “uncanny valley” te komen, waardoor ze er wat eng uitzagen en de vraag is of het hier wel gelukt is.

Het verhaal draait om Henry Brogan (Will Smith), die door de overheid in wordt gezet als sniper. Hij heeft door de jaren al veel mensen vermoord en omdat hij voelt dat hij z’n scherpte begint te verliezen wil hij stoppen. Dat blijkt echter makkelijker gezegd als gedaan en het duurt niet lang voordat hij doelwit wordt en oog in oog komt te staan met één van de beste scherpschutters die er is, een jongere versie van zichzelf.

“een must-see?”

Het verhaal zelf is niet heel erg bijzonder, maar de film bevat een aantal lekkere actiescènes, waarin er eentje op motoren leuk is om te zien. Maar omdat het formaat en een complete CGI versie van een acteur nieuw zijn, zijn dat de dingen waarvoor je deze film kijkt. De hogere framerate zal de meningen nog steeds net zo verdelen als dat eerder bij The Hobbit het geval was. In scènes die zich overdag afspelen valt het effect van vloeiende bewegingen het meest op en kan je het misschien het beste vergelijken met de demo’s die je bij de Mediamarkt ziet van hoge resolutie beelden. De 120 beelden per seconde laten het geheel er realistischer uitzien, maar nergens had ik het gevoel dat ik naar sets zat te kijken.

Wat betreft de CGI-versie van Will Smith moet ik concluderen dat we wel heel dicht bijzijn om een mens overtuigend na te bouwen in de computer. De kwaliteit van het karakter lijken tussen verschillende scènes te verschillen, maar voor het gros van de tijd overtuigt de jonge versie. De emoties worden realistisch weergegeven en heel veel details kloppen. Zo zie je bijvoorbeeld wanneer het karakter praat dat de hoeken van z’n lippen af en toe aan elkaar plakken. Toch zijn er kleine momenten waar het gezicht net iets te stijf lijkt te zijn. Toch denk ik wel dat wanneer dit karakter een onbekende acteur zou zijn en je het niet zou weten, geen moment zou twijfelen dat dit een echt persoon is. Veel realistischer dus wat de Star Wars films eerder probeerden te doen. Is Gemini Man een must-see? Als je puur voor het verhaal wilt gaan, dan is dit een doorsnee actiefilm. Maar als je nieuwsgierig bent en wilt weten of dit de mogelijke toekomst van film kan zijn, dan is deze film zeker een bezoekje aan de bioscoop waard.