Bob Lazar: Area 51 & Flying Saucers (2018) – Recensie

Bob-Lazar-Area-51-and-Flying-Saucers-Netflix recensie

Al eeuwen vragen we ons af of we de enigen in het heelal zijn en in de vorige eeuw begon het idee van marsmannetjes en UFO’s steeds meer tot de verbeelding te spreken dankzij diverse films, de gebeurtenissen in Roswell en de mysterieuze “Area 51” basis van het Amerikaanse leger. En alhoewel er door de jaren heen genoeg filmpjes zijn gemaakt waren ongeïdentificeerde vliegende objecten te zien waren, was er nooit genoeg bewijs dat onomstotelijk vaststelde dat we niet langer alleen zijn. Totdat er in de jaren tachtig een interview plaatsvond met Bob Lazar. Een onderzoeker die enkele maanden voor het Amerikaanse leger net buiten Area 51 werkte. Zijn claim: Hij heeft diverse vliegende schotels gezien en was ingehuurd om te onderzoeken hoe de aandrijving van zo’n schotel, dat een zwaartekrachtveld kon genereren, werkte. Een uiterst boeiend verhaal, maar levert dat ook een goede documentaire op?

Bob lazar area 51 flying saucers review
Regisseur Jeremy Corbell wil onderzoeken in hoeverre het verhaal van Lazar klopt en ook zelf met hem spreken. Daarnaast neemt hij contact op met journalist George Knapp, die al sinds het oorspronkelijke interview Lazar onderzoekt. Met zo’n bijzonder verhaal zou je verwachten dat je een film hierover ook een bepaalde gravitas bevat, aangezien je met dit onderwerp al snel het risico loopt dat je gelooft in allerlei samenzweringen. Helaas kiest Corbell ervoor om niet kritisch genoeg te zijn en mixt hij zijn onderzoek met hele stukken surrealistische beelden van ufo’s en aliens die veel zogenaamd diepzinnige teksten bevatten die zijn opgenomen door Mickey Rourke. Dat gedeelte doet afbreuk aan de rest van de film. Daarnaast lijkt hij alleen te praten met anderen die het verhaal geloven, waardoor er te weinig kritische noten zijn om niet af en toe zelf vraagtekens te zetten. Wel komt Bob Lazar zelf over als iemand die dit nooit heeft gedaan om bekend te worden, maar puur omdat hij vond dat deze informatie belangrijk voor iedereen was. Wil je meer over dit onderwerp weten, dan kun je eigenlijk beter luisteren naar zijn interview voor de podcast van Joe Rogan, dan deze documentaire te bekijken.

Bob Lazar: Area 51 & Flying Saucers is te zien via Netflix