F*** You All: The Uwe Boll Story (2018) – Recensie

Fuck-You-All-The-Uwe-Boll-Story-recensie

Eén van de meest gehate regisseurs ooit is waarschijnlijk Uwe Boll. Deze Duitser staat inmiddels niet meer achter de camera (hij runt nu een aantal restaurants), maar z’n films hebben door de jaren heen veel teweeg gebracht. Iemand die controverse niet uit de weg ging en op een gegeven moment zelfs in de boksring stond met filmrecensenten nadat hij ze had uitgedaagd om te vechten of simpelweg hun mond te houden over z’n films. In deze documentaire kijkt regisseur Sean Patrick Shaul naar deze man, z’n films en de mensen waarmee hij werkte.

FuckYouAllTheUweBollStory review

Als je ooit iets hebt meegekregen over Uwe Boll, dan heb je al een bepaald beeld van hem. Z’n grove uitspraken en de negatieve recensies van z’n films. Het zijn onderwerpen die ook hier aan bod komen, maar gelukkig niet zo eenzijdig als normaal de verslaggeving over Boll is. Acteurs waarmee hij heeft gewerkt, waaronder Keith David en Brendan Fletcher, komen aan het woord, maar ook zakenpartners en een scriptschrijver die vertelt over haar ervaringen.

fuck-you-uwe-boll bespreking
  Wat in deze documentaire naar voren komt is dat Boll, ondanks alle negativiteit er tijdens z’n carrière altijd in is geslaagd om te werken met bekende acteurs en toen hij eenmaal besloot volledig onafhankelijk te werken, anderen wist te overtuigen om geld te investeren in z’n ideeën. Het wordt ook duidelijk is, is dat hij geen blad voor z’n mond neemt en wanneer het om filmmaken gaat hij snel wilde werken, zelfs als dat betekende dat een script nog niet af was. Hij nam zelfs drie films op dezelfde locatie op om kosten te besparen, ook al was het resultaat niet goed. Toch wist hij met z’n titels geld te verdienen en hij is met de komst van streaming gestopt, simpelweg omdat het model zo anders is geworden. Deze documentaire weet van deze alom gehate regisseur weer een persoon te maken die je beter begrijpt. Z’n films zal je er niet beter door vinden, maar het laten zien van de man achter het personage Uwe Boll levert een interessante film op.