Formula 1: Drive to Survive (2019) – Seizoen 1 – Serie recensie

Formula 1 drive to survive recensie Netflix

Alhoewel ik de laatste jaren nog maar amper naar sport kijk, was er een tijd dat ik elke zondag dat er Formule 1 was in m’n kamer voor m’n TV zat. Het was de tijd waarin coureurs als Schumacher, Senna en Hill de grote namen waren en ik keek er met veel plezier naar. Op een gegeven moment keek ik het minder. Gedeeltelijk misschien door de levensfase waarin ik zat, maar ook omdat de races voor m’n gevoel steeds saaier werden. Er was te weinig spanning en ik volgde daarna de sport minimaal. Het was leuk om te horen wanneer Verstappen hoog wist te finishen of een gevatte opmerking maakte richting andere coureurs, maar die vonk die er vroeger was, was verdwenen. Toen Netflix echter deze serie aankondigde, voegde ik ‘m toe aan m’n kijklijst, puur omdat documentaires over racen interessant kunnen zijn. Slaagde Formula 1: Drive to Survive er in om oude tijden te doen herleven?

Formula 1 drive to survive bespreking

Deze 10-delige documentairereeks neemt de kijker mee naar het Formule 1 seizoen van 2018 en volgt coureurs, managers en teameigenaars op de racebaan, maar ook achter de schermen. Daarbij ligt de focus vooral op de persoonlijke verhalen en eigenlijk niet over de stand van het wereldkampioenschap van race tot race. Diverse races komen wel aan bod, maar worden meer gebruikt ter illustratie van bijvoorbeeld een rivaliteit (tussen coureurs, maar ook tussen Red Bull en Renault) of de mentale worsteling waar bijvoorbeeld een coureur als Grosjean mee te maken heeft. Iedere aflevering heeft een ander onderwerp, waardoor je veel te weten komt over allerlei aspecten van de sport en ook ziet dat de coureurs die vaak achteraan rijden beperkt worden door het materiaal dat ze hebben en niet hun eigen kunnen.

“hoogte- en dieptepunten…”

Voor deze documentaire moet er een enorme hoeveelheid materiaal geschoten zijn en de makers zijn daarmee in staat geweest om de verhalen die ze per aflevering willen vertellen op een krachtige manier te ondersteunen met beelden. In een raceseizoen gebeurt er enorm veel en deze serie is een goed gemaakte, boeiende samenvatting van dat seizoen. Je krijgt de hoogte- en dieptepunten allemaal mee, die geconcentreerd zijn tot de essentie. Daardoor is elke aflevering een genot om naar te kijken. Ik moet eerlijk toegeven dat ik na het zien van Drive to Survive besloot toch maar weer het afgelopen weekend een hele race te kijken. En alhoewel er best wat leuke momenten waren, had ik niet hetzelfde gevoel als vroeger. Ik hoop echter dat Netflix jaarlijks een nieuw seizoen van deze serie uitbrengt die terugblikt op het afgelopen seizoen, want het is voor mij de perfecte manier om Formule 1 te kijken.