VS. (2018) – Recensie

vs review

Na hoeveel films over hetzelfde onderwerp kun je zeggen dat er een nieuw subgenre is ontstaan? Na 8 Mile, Patti Cake$, Bodied en nu VS. denk ik dat het tijd is om te zeggen dat het zo ver is. Binnen het “coming of age” genre is een nieuw subgenre ontstaan waarin blanke rappers zichzelf via rap battles moeten bewijzen, terwijl ze worstelen met hun relaties tot anderen en tijdens de battles heel persoonlijk worden. Waarmee VS. zich onderscheidt ten opzichte van de andere films is het feit dat het zich niet afspeelt in Amerika, maar in de UK. In hoeverre valt deze film daarmee op?

vs film bespreking battle

Adam (Connor Swindells) is op jonge leeftijd uit huis geplaatst en heeft in diverse pleeggezinnen gezeten. Z’n maatschappelijk medewerker doet z’n best, maar wanneer hij weer in problemen komt zorgt hij voor een tijdelijk plek in een kustplaatsje. Hij ontmoet er Makayla (Fola Evans-Akingbola), die rap battles organiseert. Adam besluit te komen kijken en heeft na de battle een woordenwisseling met de voormalige vriend van Makayla. Vanwege z’n woorden wordt hij gevraagd of hij ook mee wil doen in de volgende battle en al snel maakt hij een naam voor zichzelf. Buiten het battle circuit heeft hij het echter moeilijk. Z’n moeder, die hij niet meer hij heeft gezien sinds hij klein was, woont ook in hetzelfde dorp en dat leidt tot emotineel zware momenten. De vriendschappen die hij heeft opgebouwd zijn echter ook fragiel en daar helpen de battles niet bij.

“sterk acteerwerk…”

Vs. volgt hetzelfde patroon als andere films in het genre, waarbij de setting er wel voor zorgt dat de muziek net wat anders is (uiteraard meer grime) en de climax is ook anders dan ik verwachtte. De battles zelf zijn qua teksten vlijmscherp, maar regisseur Ed Lilly slaagt er niet in ze op een manier in beeld te brengen waardoor je met spanning zit te kijken. Daarvoor is het geluid niet optimaal gemixt en voel je niet het enthousiasme van het publiek. Toch is dit een genrefilm die dankzij sterk acteerwerk van Swindells en Evans-Akingbola (die het hart van de film vormen) de kijker weet mee te slepen en daarom zeker voor fans van dit soort films geen straf is om te zien.