Hip Hop Evolution: Seizoen 2 – Recensie

Recensie Hip Hop evolution seizoen 2

Met het eerste (veel te korte) seizoen van Hip Hop Evolution maakte Shad Kabango een boeiende documentairereeks die keek naar de onstaansgeschiedenis van hip hop en de evolutie gedurende de jaren tachtig. Maar deze muziekstroming bleef zich op diverse vlakken ontwikkelen. Het tweede seizoen kijkt onder andere naar de muziek die buiten New York gemaakt wordt, het gevecht om vrijheid van meningsuiting en het moment dat bepaalde hip hop artiesten meer bewust bezig waren met de kracht die ze in handen hadden.

Review Hip Hop Evolution

De vier afleveringen zijn daarmee gevarieerd. In “The Southern Way” wordt aandacht besteed aan de 2 Live Crew, die niet alleen bekend werd om de zware bas in hun muziek, maar vooral voor hun zeer expliciete teksten. Sommigen namen zoveel aanstoot dat het ze verboden werd op bepaalde plekken op te treden. Ze deden dit toch, wat uiteindelijk zou resulteren in een rechtszaak die draaide om het recht van meningsuiting. Wanneer de muziek verboden zou worden, zou dit vergaande consequenties hebben op hip hop. Uncle Luke vertelt over z’n ervaring in die tijd. Ook de Geto Boys komen aan bod, die Houston op de kaart wisten te zetten.

“Out the Trunk: The Bay” is een aflevering die gaat over The Bay Area, waar artiesten als Too $hort, Digital Underground en natuurlijk MC Hammer vandaan komen. Hier liggen ook de roots van één van de grootste rapsterren in de geschiedenis, 2Pac. De ‘supergroep’ The Native Tongues is het onderwerp van de derde aflevering en onder andere A Tribe Called Quest, De La Soul, Monie Love en KRS One vertellen hoe ze hun muziek gebruikten om een ander geluid te laten horen dat positiever was en waarmee ze impact wilden maken op de maatschappij. De laatste aflevering “New York State of Mind” laat zien hoe New York, dat langzaam z’n leidende positie in deze muziekstroming verloor, begin jaren ’90 sterk terugkwam met artiesten als The Notorious B.I.G., Nas en The Wu-Tang Clan.

Bespreking Hip Hop Evolution seizoen 2

Dat resulteert in een tweede seizoen dat zeer gevarieerd is en verder gaat dan de beginperiode waar zo veel documentaires over gaan. Ook hier kan je de kritiek geven dat dit seizoen weer veel te kort is, maar de afleveringen die er zijn, zijn van hoge kwaliteit en hebben genoeg interviews en feitjes dat elke hip hop liefhebber het simpelweg moet kijken.

Hip Hop Evolution: Seizoen 2 is beschikbaar via Netflix

4 thoughts on “Hip Hop Evolution: Seizoen 2 – Recensie

1. Ik moet nog steeds aan het eerste seizoen beginnen en ik denk dat ik dat nu maar eens echt snel ga doen, want een 8 voor een documentaireserie klinkt als de moeite waard!