Road to the Well (2016) – Recensie

Recensie Road to the Well

Het aantal films dat jaarlijks de bioscoop bereikt is slechts het topje van de ijsberg. Het grote publiek wil vaak alleen films met herkenbare gezichten zien (wat erg jammer is), waardoor alles wat zich onder het oppervlak bevindt vaak geen kans krijgt. Toch is ook daar het aantal titels enorm en zitten daar ook genoeg films tussen die de moeite waard zijn, maar die soms niet het budget hebben om onder de aandacht te komen. Road to the Well is een titel die voor filmbegrippen met een micro budget gemaakt is, maar laat zien dat je ook daarmee heel wat kan bereiken.

Review Road to the Well

Frank (Laurence Fuller) heeft een zware dag. Hij moet verder weg gaan werken en tijdens een bedrijfsfeestje betrapt hij z’n vriendin met z’n baas. Hij wordt gebeld door een oude vriend van ‘m, Jack (Micah Parker), die weer in de stad is. Ze besluiten te gaan drinken en wat een ontspannend einde van de dag zou moeten zijn verandert al snel in een nachtmerrie als Frank bewusteloos wakker wordt met een lijk achterin de auto. Samen met Frank besluiten ze de stad te verlaten om het lichaam te begraven. Tijdens hun tocht ontmoeten ze oude bekenden, maar komen ze ook in gespannen situaties terecht. De vraag is of ze met hun plan weg kunnen komen.

“getrakteerd op spanning…”

Door de jaren heen heb ik aardig wat low budget films gezien en vaak zie je dat er duidelijk vanaf. Het acteerwerk is niet altijd overtuigend, visueel zie je dat er geen geld was en ook is het niet altijd strak genoeg ge-edit. In dat opzicht weet Road to the Well veel goed te doen. Het eerste wat opvalt is hoe goed deze film er uit ziet. Cinematograaf Tim Davis zet hier samen met regisseur Jon Cvak erg sfeervolle beelden neer met mooi kleurgebruik en ook het acteerwerk van de hoofdrolspelers is erg goed. Dat geldt niet voor de gehele cast, maar het gaat vaak om kleine rollen die je soms maar in één scène ziet. Het duurt even voordat de film je in je grip heeft, maar als dat eenmaal zo is wordt je getrakteerd op spanning, een aantal onverwachte momenten en een finale die je bijblijft. Road to the Well bewijst daarmee dat low budget niet automatisch slecht hoeft te betekenen.