True Grit (2010) – Recensie

True Grit Recensie

De gebroeders Coen hebben over de jaren heen een indrukwekkende lijst met films op hun naam gezet waaronder Fargo, No Country For Old Men, Burn After Reading, O Brother, Where Art Thou? en The Big Lebowski. Het zijn stuk voor stuk heel unieke films en de broers weten elke keer weer hun eigen stempel op hun films te zetten, waardoor ze opvallen en anders zijn dan andere films. True Grit is hun volgende film en een remake van de gelijknamige film uit 1969 met in de hoofdrol John Wayne.

Ik heb de trailer van het origineel gekeken en die zag er vergeleken met deze film erg amateuristisch uit. True Grit is een western over een meisje, Mattie Ross (gespeeld door Hailee Steinfeld), wiens vader wordt vermoord. Haar doel is om de moordenaar te vinden en terug te brengen, zodat hij voor een rechter kan verschijnen en worden veroordeeld. Dit kan ze niet alleen en ze vraagt de hulp van U.S. Marshalls Rooster Cogburn (Jeff Bridges) en LaBoeuf (Matt Damon). Alhoewel ze initieel niet geïnteresseerd zijn om haar te helpen is Mattie zelfverzekerd van haar zaak en weet ze ze te overtuigen en gaan ze op jacht naar de moordenaar.

Jeff Bridges, met ooglap, is voortreffelijk is zijn rol (weer een sterke rol na Crazy Heart and The Men Who Stare at Goats) en heeft een bepaalde charme waardoor zijn karakter, ondanks zijn zwakheden, heel erg cool is. Hailee Steinfeld weet echter prima tegengas te geven en is een actrice die zeker in de gaten moet worden gehouden.

Wanneer je volop actie verwacht dan zal je worden teleurgesteld. De focus van de film is op de personages en hun gesprekken en ook het landschap waar ze zich in bevinden. Er zijn een aantal actiescènes, maar die zijn niet lang. De film is te vergelijken met wat oudere films, waarbij het tempo wat lager ligt dan een huidige filmkijker gewend is. Het is dus niet een film die iedereen zal kunnen behagen.
Wat me opviel was dat het stadje waarin de film begint anders in beeld gebracht is dan wat je in een western gewend bent. Het is er natuurlijk stoffig, maar door de ruime straten en camerastandpunten voelt het allemaal toch heel erg modern aan. Als je van westerns houdt dan is True Grit zeker de moeite waard. De gebroeders Coen hebben laten zien dat het genre verre van dood is.

One thought on “True Grit (2010) – Recensie

1. Pingback: Oscar nominaties « Filmkijker