Ocean’s Eight (2018) – Recensie

Recensie Ocean's Eight

Toen George Clooney‘s versie van Ocean’s Eleven (een remake van de originele film uit 1960) uitkwam, was het een hit en kreeg het veel positieve recensies. Regisseur Steven Soderbergh slaagde erin om een film te maken die vlot, gelikt en leuk was. Het vervolg stelde iets teleur en Ocean’s 13 in 2007 was weer leuk. Nu is er elf jaar later Ocean’s 8, waarin de (bijna) gehele cast uit de trilogie vervangen is en het verhaal zich niet afspeelt voor de andere films (iets dat je mogelijk zou verwachten). In deze versie is het een vrouwelijk crew die een beroving aan het plannen zijn.

Ocean's eight review

Debbie Ocean (Sandra Bullock) is Danny Ocean’s zus. Ze heeft jaren in de gevangenis gezeten, maar blijkt niet te zijn veranderd. Na haar vrijlating begint ze onmiddelijk te stelen en ze heeft een plan om heel veel geld te verdienen: Het in handen krijgen van een unieke Cartier ketting ter waarde van 150 miljoen dollar. Ze kan dit echter niet alleen doen en probeert een crew bij elkaar te krijgen om alles te plannen, tijdens het bekende Met gala in New York.

Ocean’s Eight heeft een indrukwekkende cast met Cate Blanchett, Anne Hathaway, Mindy Kaling, Sarah Paulson, Rihanna, Helena Bonham Carter en Awkwafina. Je zou kunnen denken dat dat voldoende talent is om een fantastische titel te maken, maar helaas haalt het niet het niveau dat mogelijk zou kunnen zijn. Dat komt voornamelijk door het script, dat simpelweg onvoldoende tijd neemt om de karakters te introduceren en er ontbreekt ook humor en spanning. Het duurt niet lang voordat het team is samengesteld en dat ze hun roof gaan plannen. Toch krijg je nooit het geval dat de karakters een hecht team vormen. Een film als deze moet opwindend zijn, het gevoel geven dat alles op elk moment mis kan gaan, maar slaagt daar niet in. Het mis de glinstering die nodig is en is niet gelikt genoeg. Toch is het vreemde dat wanneer je zit te kijken het nooit echt heel slecht is en lekker wegkijkt. Dus geen must-see, maar een film die oké is om wat tijd te doden. Debbie werkt daardoor nog steeds in de schaduw van haar grote broer.

6 thoughts on “Ocean’s Eight (2018) – Recensie

1. Het probleem met Gender-swap films zoals deze en Ghostbusters is dat de film bijna nooit zuiver op zijn eigen merites beoordeeld zal worden. Velen zullen altijd gaan vergelijken en wijzen naar het origineel. Dan moet je als Genderswapped versie echt wel iets te brengen hebben, want de lat ligt hoog. En we kunnen op dat gebied stellen dat het zowel bij Ghostbusters als bij Ocean’s gewoon middelmatig was.

Waarom niet gewoon nieuwe films met een grotendeels vrouwelijke cast? Bridesmaides liet zien dat dit ook kan.

• Is het nodig om een all-female cast te hebben? Kijk naar blockbuster series als Fast & Furious en Mission Impossible…
      Mij boeit het eigenlijk niet, het gaat er uiteindelijk om of de film zelf goed is…was dit een Ocean’s 14 geweest met een nieuwe mannelijke cast dan was de beoordeling hetzelfde geweest.