Rapture (2018) – Recensie

Recensie Rapture netflix

Op het gebied van hiphop heeft Netflix een aardig aanbod van interessante documentaires (Bad Rap, Hip Hop Evolution, The Defiant Ones, Fresh Dressed, Stretch and Bobbito: Radio That Changed Lives, The Art of Organized Noize, Sample This en films/series (Roxanne Roxanne, The Get Down) over dit muziekgenre. Ik heb ze stuk voor stuk gezien en ook al zijn er een aantal teleurstellend, toch bieden over het algemeen interessante informatie en entertainment. Dit jaar werd ook Rapture toegevoegd. Volgens de Netflix bescrijving vertellen hip-hop sterren wat hetgene is wat hen als artiest definieert en het effect dat ze hebben gehad op de cultuur buiten hun muziek. Bij bijna elke aflevering in deze serie ligt de focus op één artiest. Dit is een mix van oude en nieuwe artiesten: Logic, Nas & Dave East, G-Eazy, 2 Chainz, T.I., Rapsody, Just Blaze en A Boogie Wit Da Hoodie. Aangezien ik de laatste jaren wat minder naar muziek luister, wist ik niets over Logic, Dave East, G-Eazy, Rapsody of A Boogie, dus ik was wel geïnteresseerd om meer over ze te weten te komen.

Review Rapture netflix
De serie opent met een indrukwekkende aflevering over Logic. Een rapper die erg openhartig is en praat over de problemen waarmee hij worstelt en hoe hij met zijn muziek anderen probeert te helpen. Zijn grote succes met het nummer 1-800-273-8255, dat gaat over zelfmoord is daar een voorbeeld van, het getal is het telefoonnummer van zelfmoord preventielijn. Het is een erg persoonlijke aflevering, waardoor m’n verwachtingen voor de rest ook erg hoog waren. Helaas lukt het bijna geen enkele andere aflevering om dat te halen, behalve die van T.I. Natuurlijk is hij een rapper die op een heel ander punt in z’n carrière staat, maar hij is zich heel erg bewust wat zijn positie in de maatschappij is en hoe mensen reageren op wat hij zegt. Hij ziet de vragen die z’n kinderen hebben en besluit meer te weten te komen over de strijd voor mensenrechten in Amerika. Hij praat met diverse belangrijke personen en besluit zelfs om de opnames voor een album te stoppen om een nieuw project te beginnen waarmee hij het buitensporig geweld van de politie aan de kaak wil stellen. Daarmee overstijgt de aflevering het “onderwerp” T.I. en kijkt naar grotere thema’s.

Review Rapture netflix

Andere afleveringen voelden minder gefocust aan en misten een echte boodschap. G-Eazy’s aflevering volgt hem gedurende zijn tour in Zuid-Amerika, maar het geeft weinig inzicht. Je hoort hem alleen maar herhalen hoe goed hij is, maar niet wat voor impact hij heeft op anderen. A Boogie wit da Hoodie laat zien hoe hij samen met zijn crew zeer effectief gebruik heeft kunnen maken van social media om bekend te worden, maar gaat niet veel verder dan dat. En alhoewel ik heb kunnen genieten van de Just Blaze (aangezien ik zijn productie altijd wel kan waarderen) en Rapsody aflevering, voelden ze nooit erg impactvol aan. De Nas en Dave East aflevering maakte totaal geen indruk en miste focus.

Review Rapture netflix hip hop

Het maakt van Rapture een serie die erg schommelt in kwaliteit en geen overkoepelend thema heeft. De Logic en T.I. afleveringen zijn niet te missen, de overige alleen als je interesse hebt in die artiesten. Een project dus dat niet helemaal tot een resultaat heeft geleid dat voldoening geeft, maar wel een paar opvallende momenten heeft.