The Villainess (2017) – Recensie

Recensie The Villainess

Dat The Villainess een keiharde actiefilm is, wordt al meteen duidelijk bij de opening wanneer de kijker getuige is van een gevecht dat het best kan worden beschreven als een mix tussen de “first person” Hardcore Henry en het beroemde gevecht in de gang in Old Boy. Strak gechoreografeerd en extreem gewelddadig. Net als de klassieker van Park Chan-Wook komt Ak-Nyeo (zoals de film origineel heet) ook uit Zuid Korea en is geregisseerd door Byung-gil Jung.

Review The Villainess

Yeon-soo is een huurmoordenaar en ze is extreem efficient in wat ze doet. Toch wordt ze opgepakt en naar een geheim complex gebracht, vergeet ze wie ze was en krijgt ze training. Ze kan haar vrijheid terugkrijgen door tien jaar voor haar mysterieus opdrachtgever te werken. Ze mag een redelijk normaal leven leiden, maar wordt in de gaten gehouden door een agent die naast haar woont. Yeon-soo heeft echter regelmatig flashbacks en probeert uit te vinden wat er precies gaande is. Dat betekent echter een botsing tussen haar opdrachten en haar eigen doelen.

“vooral vanwege de actie moet zien…”

Dit is een film die je moet zien, maar niet vanwege het verhaal. Dat is soms moeilijk te volgen en Byung-gil Jung slaagt er niet in Yeon-soo neer te zetten als een karakter waar je compleet mee meeleeft. Het doet sterk denken aan La Femme Nikita, maar die film deed dat beter. Dit is een film die je vooral vanwege de actie moet zien. Er zijn genoeg momenten waarop je jezelf afvraagt hoe ze het voor elkaar hebben gekregen. Zo is er bijvoorbeeld een achtervolging op de motor waar niet alleen hele toffe stunts worden uitgevoerd, maar waarbij ook de camera zelf capriolen uithaalt die je niet voor mogelijk houdt. Voor actiefans valt er dus genoeg te genieten, al weet het verhaal datzelfde nivo niet te halen.