Top Knot Detective (2016) – Recensie

Recensie Top Knot Detective
Ronin Suirai Tantei, ook wel bekend als Top Knot Detective buiten Japan was een serie tijdens de jaren tachtig, waarin Takashi Takamoto de hoofdrol speelde. Daarnaast schreef en regisseerde hij het geheel ook. In deze documentaire komen diverse mensen aan het woord die bij de serie betrokken waren en zie je oud VHS-materieel van de show die vanwege controverse rondom Takamoto door het productiebedrijf vernietigd is. Tenminste, dat is wat deze film je wil laten geloven.

Review Top Knot Detective
De serie heeft namelijk nooit bestaan. Maar als je niet beter zou weten is bij het bekijken van Top Knot Detective eigenlijk niets wat er op wijst dat het om een mockumentary gaat. Alles klopt simpelweg en dat levert een erg grappige, vermakelijke anderhalf uur op.

“makkelijk een cult-following kan opbouwen…

Met extreem veel oog voor detail wordt de “mythe” rondom Takamoto, zijn verleden en de show neergezet. Hij begon ooit als J-Pop ster, maar maakte de overstap naar televisie en regisseerde als een soort Ed Wood de show die hem bekend zou maken. Hij was een echte “bad boy”, wat niet door iedereen gewaardeerd werd. De meeste geïnterviewde personages zijn negatief over hem en lange tijd blijft het onduidelijk wat er met Takamoto gebeurd is. De beelden van de show zelf zijn heerlijk fout en zien er zeer goedkoop uit, wat bijdraagt aan de eighties vibe die het moet oproepen. Goedkope effecten zoals voor spetterend bloed aangevuld met de aanstekelijke catchprase “Deductive reasoning!” ronden het helemaal af. Daardoor voelt het allemaal zeer realistisch aan, waardoor je stiekem wenst dat de show daadwerkelijk nog ergens te vinden is.

Afgewisseld met de interviews, oud promotiemateriaal en zelfs archiefmateriaal van een Japanse talkshow (waar constant kittens te zien zijn) is dit een “complete package”. Een “documentaire” die niet alleen grappig is, maar ook regelmatig dramatische momenten overtuigend weet neer te zetten. Ik hoop dan ook dat de film makkelijk beschikbaar komt, want dit is zo’n titel die makkelijk een cult-following kan opbouwen.