American Crime Story: Seizoen 1 – Serie Recensie

recensie-the-people-vs-oj-simpson

Toen ik voor het eerst hoorde over deze serie vroeg ik me af of het niet een beetje snel was dat er een seizoen werd gemaakt over de O.J.Simpson zaak. Ik kan me nog goed herinneren dat dit in het nieuws was en hoe de rechtszaak breed werd uitgemeten in de media. Tot ik me realiseerde dat die gebeurtenissen al meer dan twintig jaar geleden plaatsvonden. Er is dus een hele generatie die onbekend is met deze zaak, waarin een geliefd voormalige American football-speler en acteur plotseling verdachte was van de moord op z’n ex-vrouw en haar vriend en hoe hij op live TV werd achtervolgd in z’n witte Bronco. De zaak zelf kende ik de hoofdlijnen van, maar heb ik destijds nooit echt gevolgd. Deze serie was dus een mooie kans de gebeurtenissen nog een keer te zien en er achter te komen waarom deze rechtszaak zoveel stof deed opwaaien.

review-the-people-vs-oj-simpson

Voor dit eerste seizoen hebben de makers een zeer indrukwekkende cast weten samen te stellen en er is eigenlijk geen enkele zwakke schakel te bekennen. Cuba Gooding Jr. is goed als Simpson, omdat hij een zachte kant kan laten zien die je bijna zou willen geloven, terwijl de feiten een ander verhaal lijken te vertellen. John Travolta is Robert Shapiro, de slicke advocaat die er in slaagt een goed team samen te stellen ter verdediging. Sarah Paulson was wel m’n persoonlijke favoriet als aanklager Marcia Clark, een complex karakter die niet alleen worstelt met de grootste zaak uit haar carriere, maar ook nog eens verwikkeld is in een scheiding en door iedereen beoordeelt wordt op haar uiterlijk en kunnen.

bespreking-the-people-vs-oj-simpson-american-crime-story

Wat dit eerste seizoen ook goed maakt is dat het (net als ik de rechtszaak) niet alleen gaat om de schuld/onschuld van OJ Simpson, maar dat het tegelijkertijd de schijnwerper zet op de spanningen in de maatschappij en hoe kleur daar een rol in speelt. Met de Black Lives-movement van het moment een onderwerp dat helaas nog steeds pijnlijk relevant is. De rechtszaak zelf wordt op indrukwekkende wijze nagespeeld en laat ook zien wat er achter de schermen tussen de partijen afspeelt. Zelfs als je de zaak destijds gevolgd hebt, dan weet de show genoeg drama toe te voegen om te boeien.

One thought on “American Crime Story: Seizoen 1 – Serie Recensie

1. Pingback: O.J.: Made in America (2016) – Recensie | De Filmkijker