Transformers: Age of Extinction (2014)

Recensie Transformers Age of Extinction

In hoeverre zijn recensies bepalend voor het succes van een film? Als je kijkt naar die van de Transformers films dan moet je concluderen dat ze totaal nutteloos zijn. Volgens Rotten Tomatoes waren voor de eerste film iets meer dan de helft van de recensies positief, maar daarna ging dat percentage snel omlaag (Transformers: Revenge of the Fallen 19%, Transformers: Dark of the Moon 36%). Deze laatste film wist slecht 18% aan positieve reviews te ontvangen. Betekent dit dat de recensenten totaal geen gevoel hebben met hun publiek of speelt hier iets anders? De films worden nog steeds gemaakt omdat ze simpelweg goed bezocht worden en dus voor de studio veel geld in het laatje brengen. Ik moet bekennen dat ik de films meestal niet in de bioscoop bezoek, maar dat ze thuis wel een “guilty pleasure” voor me zijn.

Review Transformers Age of Extinction

Het verhaal doet er in het algemeen naar mijn mening niet toe bij de Transformers films. Alhoewel ik de vorige drie delen gezien heb, kan ik me daar eigenlijk geen plot van herinneren. Het komt er ook nu weer op neer dat de Autobots een paar slechte robots moeten zien tegen te houden. Deze keer wordt Shia Labeouf vervangen door Mark Wahlberg, een uitvinder die de menselijke factor in de film speelt. Stanley Tucci speelt een heerlijke rol als hoofd van een tech bedrijf en geeft zijn interpretatie van Steve Jobs. Hij is daarbij regelmatig verantwoordelijk voor de grappigste momenten.

Bespreking Transformers Age of Extinction

De reden waarom deze films zo populair zijn is natuurlijk het spektakel en in dat opzicht weet je dat bij Michael Bay goed zit, ook weer bij deze film. Alhoewel het hoogtepunt van deze film het niet haalt bij de worm uit het vorige deel die een gebouw door midden brak is het visueel ook hier weer prachtig. De film is met een lengte van meer dan twee uur echter wel te lang. Wat ook tegenvalt is de foto die gebruikt is voor de promotie van de film, waarbij Optimus Prime op een robotdinosaurus zit slecht een moment van enkele minuten. De lage cijfers die Transformers: Age of Extinction begrijp ik volledig, want ook ik zou deze film niet als goed bestempelen, maar toch heb ik me er weer redelijk mee kunnen vermaken.

2 thoughts on “Transformers: Age of Extinction (2014)