The Jeffrey Dahmer Files (2012)

The Jeffrey Dahmer Files review

Jeffrey Dahmer is een naam die ik in het verleden vele malen gehoord heb. Ik wist dat hij een seriemoordenaar was, maar heb eigenlijk nooit meer informatie over hem opgezocht. The Jeffrey Dahmer Files is een documentaire die de kijker information over hem probeert te geven door met de mensen te praten die hem persoonlijk kenden en aan zijn zaak werkten. Het probeert ook een gedeelte van zijn voorbereidingen na te spelen, wanneer hij de voorbereidingen voor zijn daden uitvoert.

The Jeffrey Dahmer Files review

Om het verhaal te vertellen interviewt Chris James Thompson de buurvrouw van Dahmer, Pamela Bass, de medisch specialist die aan de zaak werkte, Jeffrey Jentzen en de man die hem ondervroeg, detective Pat Kennedy (die kort na het filmen van deze documentaire overleed). Voor degenen die niets weten over Dahmer (zoals ik) zal het een tijd duren voordat je hoort over de moorden en de gruwelijke details. Ik weet niet of het een bewuste keuze is geweest, maar kreeg het gevoel dat een korte introductie (zelfs als zou dat maar in de vorm van een tekst zijn) er voor zou hebben gezorgd dat ik er veel sneller in zat. De voorbereidingen van Dahmer worden nagespeeld. Zo zie je hem een leeg vat kopen waar hij later z’n slachtoffers in zal doen en meer voorbereidende handelingen. Deze scenes voegen naar mijn mening niets toe en leiden eigenlijk juist af van het geheel.

The Jeffrey Dahmer Files review

De enige persoon waarvan ik vond dat het echt interessant was om naar te luisteren was Pat Kennedy. Jok vertelt hoe hij Dahmer benaderde, z’n vertrouwen wist te winnen en er in slaagde om langzaam achter alle details van zijn daden te komen. De documentaire focust voornamelijk op het inrekenen van Dahmer en het proces van bewijsmateriaal verzamelen, maar de misdaden zelf komen te weinig aan bod. Na het zien van de film bleef ik met veel vragen zitten en voelde daarom of ik veel informatie miste. Voor mij moet een documentaire er in slagen om je, los van het onderwerp, alle informatie geven waardoor je meer wilt weten over het onderwerp. Helaas weet The Jeffrey Dahmer Files daar niet in te slagen en stelde me dan ook redelijk teleur.