The East (2013)

Review van The East

Brit Marling is een actrice die misschien niet iedereen kent. Ze speelde in Arbitrage als de dochter van Richard Gere’s karakter. Naast acteren schreef en produceerde ze Sound of My Voice, Another Earth en nu deze film. Sinds ik haar voor het eerst zag in Another Earth moet ik toegeven dat ik erg van haar werk kan genieten. After Earth en Sound of My Voice waren uniek. Beide vertelden ze een verhaal dat op de achtergrond een sci fi element had (een tweede aarde en tijdreizen respectievelijk). Die elementen maakten geen groot deel van het verhaal uit, maar het gaf de films een ander gevoel. The East heeft niet dat science fiction element heeft het wel overeenkomsten met Sound of My Voice. Het gaat over een vrouw die deel uit wil gaan maken van een radicale groep om er onderzoek naar te doen (wat ook de karakters in Sound of My Voice deden). De naam van die groep is The East.

Review van The East

Sarah (Brit Marling) krijgt de opdracht om bij een anarchistische groep te infiltreren die de afgelopen tijd verschillende grote bedrijven die het milieu bedreigen hebben aangevallen. Ze werkt voor een privaat bedrijf die de informatie wil gebruiken om de groep te stoppen. Ze slaagt er in om de groep te localiseren en leert de mensen kennen. De groep wordt geleid door Benji (Alexander Skarsgård), maar ze moet hun vertrouwen weten te winnen. Eén van de leden van de groep, Izzy (Ellen Page), staat er echter niet voor open dat Sarah op wordt genomen binnen de groep en het is dus een uitdaging om haar te overtuigen. De vraag is echter of Sarah haar werk kan blijven doen wanneer ze de mensen beter leert kennen en om ze begint te geven.

Review of The East

Ik kan erg genieten van undercover/infiltratie films omdat je weet dat de persoon veel risico loopt en mogelijk ontdekt kan worden. Marling speelt de rol goed en ze slaagt er in om die angst om ontdekt te worden in beeld te brengen. The East straalt een constant gevoel van dreiging en gevaar uit en het is dan ook moeilijk om niet met Sarah mee te leven. De boodschap dat grote bedrijven slecht zijn ligt er dik bovenop, maar wordt niet overheersend. Het gaat meer om de persoonlijke relaties en de keuzes die Sarah moet maken. De karakters zijn boeiend en de film biedt een hoop spanning. Als je op zoek bent naar een interessante Thriller, dan is The East misschien wel de film waar je naar op zoek bent.

2 thoughts on “The East (2013)