The Big Hit (1998)

Review The Big Hit

Als het bovenstaande screenshot je nieuwsgierig maakt, dan kan je de rest van deze recensie overslaan en The Big Hit gaan kijken als je de film nog niet gezien hebt. Het vat namelijk deze actie/komedie film in één beeld perfect samen. De film is zowel entertaining als compleet gestoord te noemen. Het was een aantal jaren geleden dat ik deze film voor het laatst gezien had en die bij IMDB tussen de suggesties stond. Totdat ik de poster weer zag was ik de film eigenlijk vergeten, maar die poster herinnerde me er aan dat het tijd was om de film weer eens te kijken.

Review of The Big Hit

Het verhaal draait om een aantal huurmoordenaars die de dochter van een rijke Japanse zakenman willen gijzelen. Het lijkt een goed plan te zijn, maar de situatie waar ze in belanden brengt meer risico met zich mee dan ze hadden verwacht. Het is in dit geval goed om zo weinig mogelijk van het verhaal te weten omdat het deze achtbaanrit des te leuker maakt en de grappen de meeste impact hebben.

Het is duidelijk dat The Big Hit een product is van de tijd waarin het gemaakt is. Dat merk je aan de soundtrack (die je af en toe best wel uit de film kan trekken), maar als je die jaren negentig sfeer kan vergeven is er genoeg plezier te hebben met deze film. De hoofdrolspelers zijn zo extreem dat je ze makkelijk als cartoon karakters zou kunnen typeren. Het feit dat de acteurs zich volledig overgeven aan hun rollen maakt het een genot om naar te kijken. Lou Diamond Phillips is van de acteurs het meest vermakelijk, maar ook Mark Wahlberg is leuk als de huurmoordenaar met een geweten die iedereen maar tevreden wil houden.

Review of The Big Hit

Sommige gedeeltes van de film zijn bijna slapstick te noemen (bijvoorbeeld de scène waarin het gegijzelde meisje door het huis springt), terwijl andere gebeurtenissen zo bizar zijn dat je wel moet lachen (de vader van het meisje heeft bijvoorbeeld de duurste film ooit gemaakt die de titel “Taste the Golden Spray” heeft). De film heeft misschien weinig bekendheid en een grote schare aan fans, maar het is voor mij een film die ik graag om de zoveel jaar weer eens een keer bekijk. Het is een vermakelijke mix van actie en humor.