Albert Nobbs (2011) – Recensie

Albert Nobbs review

Zoals je waarschijnlijk wel weet probeer ik bij alle films die ik kijk er zo min mogelijk van te weten. Albert Nobbs was deel van een festival programma en behalve een klein plaatje van de poster wist ik niets over de film. Geen idee waar het over ging en wie er in speelde. Toen de film begon zag ik wel de naam Glenn Close verschijnen, maar het lukte me niet om een gezicht bij die naam te verzinnen. Toen de film eenmaal startte begon ik me echter heel ongemakkelijk te voelen.

De film speelt zich af in de 19e eeuw in een hotel en Albert Nobbs werkt er als butler. Vanaf het moment dat hij verscheen kreeg ik het gevoel dat er iets mis was met deze acteur. Waarom had hij zo’n vreemd gezicht en een stem die er niet bijpaste? Iets later verscheen er nog een man en ik begreep niet waarom alle vrouwen in het hotel hem er zo aantrekkelijk uit vonden zien en meer van hem wilden weten. Hij zag er uit als een vrouw. Dat oncomfortabele gevoel bleek juist te zijn aangezien beide mannen vrouwen blijken te zijn (wat ook duidelijk wordt uit de trailer van de film).

De achtergrond van hun verschijning is dat deze vrouwen geen werk konden krijgen en dat wanneer ze zich voordeden als man die kans wel hadden. Albert Nobbs (Glenn Close) droomt ervan om haar eigen winkel te beginnen en zet daar bijna al haar geld voor opzij. Wanneer ze er achter komt dat er nog een vrouw is die zich als man voordoet wil ze net zoals haar trouwen met een vrouw. Ze heeft daarvoor één van de dienstmeisjes. De film laat zien hoe ze met haar geheim omgaat en probeert haar droom te verwezenlijken.

Dit is een film waar ik niet van heb kunnen genieten en ik kan op niet begrijpen waarom Glenn Close zo voor deze rol wordt geprezen. Ze ziet er uit alsof ze botox heeft gebruikt en daardoor is er maar weinig emotie van haar gezicht af te lezen. Het enige wat ze lijkt te kunnen doen om kwetsbaar over te komen is vluchtig rondkijken, iets wat mij in ieder geval niet overtuigde. De enige scène waarin ze overtuigde was op het strand (als je de film ziet weet je waar ik het over heb). Vanaf het begin van de film voelde het verhaal ongeloofwaardig aan en bekeek de film meer als toeschouwer die niet echt om de karakters kon geven. Albert Nobbs is een teleurstellende film die ik dan ook niet snel zou aanraden.