Cold Pursuit (2019) – Recensie

Cold Pursuit recensie

Met z’n 66 jaar slaagt Liam Neeson er nog steeds in om over te komen als actieheld. Alhoewel hij in het verleden wel een opmerkte dat hij die rollen niet langer zou doen, kwam hij daar uiteindelijk op terug. Hij wil ze blijven doen totdat hij er niet meer is (of natuurlijk het publiek dat deze films kijkt). Sinds Taken was hij bijna jaarlijks te zien in één of meer actiefilms. De kwaliteit is over het algemeen redelijk gelijk: vermakelijke films om de honger naar actie te stillen, maar vaak niet meer dan dat. Volgt Cold Pursuit dezelfde lijn?

Cold Pursuit review
Nels Coxman (Neeson) is een sneeuwploegbestuurder die er voor zorgt dat een klein wintersportdorpje bereikbaar blijft. Z’n zoon werkt op het vliegveld en wordt vermoord als hij er op het verkeerde moment aanwezig is. Wanneer Nels door de politie wordt geïnformeerd over de dood en dat het een om een overdosis drugs gaat, gelooft hij ze niet en besluit hij het recht in eigen hand te nemen. Hij zoekt uit wie verantwoordelijk was en komt al snel op het spoor van een drugsbende. Zonder mededogen ruimt hij iedereen uit de weg om de hoofdverantwoordelijke te vinden.

“actie, leuke foute personages…”

Regisseur Hans Petter Moland levert met Cold Pursuit een remake af van z’n eigen In Order of Disappearance (Kraftidioten) uit 2014, waarin Stellan Skarsgård de rol speelt van de vader die wraak wilt nemen. Die originele film heb ik niet gezien, maar als je een vergelijking doet met de trailer dan valt op hoeveel shots er exact hetzelfde uitzien. Als ik had geweten dat dit een remake was, dan had ik het origineel liever gekeken. Maar je leest deze recensie uiteraard om m’n mening over Cold Pursuit te lezen. Liam Neeson verandert snel van sneeuwploeg bestuurder tot meedogenloze en enorm efficiënte “killing machine”. Als je dat voor lief neemt, dan bevat de film genoeg actie, leuke foute personages en daarnaast donkere humor (bv. aparte titelkaarten voor elk karakter dat doodgaat). Toch weet Neeson met deze titel weer geen memorabele titel af te leveren. Je zal je als kijker niet snel vervelen, maar hou je verwachtingen laag.