Gomorra – Seizoen 3 – Recensie Eerste twee afleveringen

Gomorra seizoen 3

Als je, zoals ik, van georganiseerde misdaad in films en series houdt, dan is de serie Gomorra een must-see. Met veel plezier heb ik gekeken naar de eerste twee seizoenen (die inmiddels ook op Netflix te vinden zijn) en ik kon dan ook niet wachten op het nieuwe seizoen. De serie verschijnt pas op 19 december op DVD en Blu-Ray, maar voor degenen die niet kunnen wachten, is het (vanaf 18 november) al mogelijk om per week twee nieuwe afleveringen, tegelijk met de Italiaanse release, te bekijken via het VOD-platform van distributeur Lumière, lumiereseries.com. Ik kreeg toegang om de eerste twee afleveringen te bekijken.

gomorra derde seizoen

Na het bloedstollende einde van seizoen twee waarin (spoiler) Don Pietro door Cirro wordt vermoord, gaat de eerste aflevering meteen vanaf dat moment verder. Het levensloze lichaam van de don wordt afgevoerd en het is de vraag wat dat betekent voor de onderwereld in Napels. Zijn zoon Genny keert terug uit Rome om te laten weten dat de macht bij hem ligt en hij zorgt er voor dat zijn vader wordt begraven, maar ook de nodige afrekeningen plaatsvinden. Daarmee is de opening van dit derde seizoen meteen weer een keiharde, waarbij het vooral draait om Genny die van zich moet laten horen en er voor moet zorgen dat iedereen trouw aan hem blijft en hij de touwtjes in handen heeft. Dat levert een aantal spannende momenten op.

Gomorra 3

De tweede aflevering laat Napels grotendeels voor wat het is en verplaatst zich naar Rome, een jaar later. Genny heeft zich, in afwezigheid van z’n schoonvader, weten te verrijken. Nu z’n schoonvader echter uit de gevangenis komt, is een geduchte tegenstander terug die zich afvraagt of z’n schoonzoon wel te vertrouwen is en probeert door middel van intimidatie van de rechterhand van Genny meer informatie te krijgen.

Op basis van de eerste twee afleveringen heb ik het gevoel dat dit ook weer een sterk seizoen kan gaan worden. De rol van Cirro is minimaal, maar dat Genny dit seizoen nogal met wat problemen zal moeten omgaan is duidelijk. De sfeer is weer zoals vanouds, evenals het keiharde geweld (een scène in de slagerij van een supermarkt is daar een luguber voorbeeld van). Zelf kan ik nog het geduld opbrengen om te wachten op de DVD, maar als die er eenmaal is zal ik die waarschijnlijk heel snel bekeken hebben.