Williams (2017) – Recensie

Recensie Williams
Ook al nadert het Formule 1 seizoen langzaam haar einde, toch hebben fans van deze tak van autosport voor de winter nog genoeg keuze aan Formule 1 films. Denk bijvoorbeeld aan gedramatiseerde films als Grand Prix uit 1966 of Rush. Toch zijn de documentaires misschien wel het meest boeiend omdat ze de kijker in staat stellen veel over de geschiedenis te leren, inclusief interviews met coureurs. Denk aan 1: Life on the Limit of het meesterlijke Senna. Dit jaar zijn er echter ook weer een aantal nieuwe documentaires zoals McLaren, het binnenkort te verschijnen Ferrari en de documentaire die op het moment via Netflix beschikbaar is, Williams.

Review Williams

Frank Williams zullen de meesten kennen als de man in de rolstoel, de altijd streng kijkende teambaas die de laatste jaren niet meer met z’n auto’s mee kan doen met de top. Deze documentaire kijkt achter de schermen en vertelt het verhaal van het leven van Frank Williams, z’n gedrevenheid voor alles wat met auto’s te maken heeft (die altijd zelfs voor z’n gezin ging) en natuurlijk het ongeluk waardoor hij nooit meer achter een stuur zou kunnen kruipen. BBC Films brengt dat verhaal op een prachtige manier tot leven. Met interviews met Williams zelf, maar ook z’n zoon en dochter en nagespeelde gesprekken van z’n overleden vrouw die, zonder dat de rest van het gezin het wist, een boek maakte waarin ze met de wereld deelde wat het leven met Frank met haar deed. Een mooi gerealiseerd portret van een bekende naam binnen de Formule 1 wereld dat er niet voor terugdeinst ook de minder mooie kanten van z’n leven te tonen. Juist daardoor komt z’n verhaal tot leven en begrijp je de mens achter de naam weer een klein beetje meer.

Williams is beschikbaar via Netflix