Europa Report (2013) – Recensie

Review van Europa Report

Een tijdje geleden schreef ik over Red Planet, een film over een reis naar Mars die ik wel aardig vond tot het moment waarop een aantal onnodige elementen aan het verhaal werden toegevoegd (zoals een robot die plotseling iedereen aanvalt). Een film waar het puur om overleven zou gaan had ik liever gezien en Europa Report lijkt die film te zijn. In dit geval gaat de reis echter niet naar Mars, maar naar een maan van Jupiter. Met het concept zit het bij deze film wel goed, maar is de film dat ook?

Recensie van Europa Report

Europa report is een film die sterk op realiteit is gebaseerd. De beelden die je ziet zijn voornamelijk van de vaste camera’s aan boord van het ruimteschip die normaal worden gebruikt om te zien wat er zich in ruimte afspeelt. Op weg naar hun bestemming zie je de karakters gewoon hun normale werkzaamheden uitvoeren, hier en daar plezier maken waardoor je ze allemaal leert kennen. Als ze echter hun bestemming bereiken gebeuren er een hoop spannende dingen.

Bespreking Europa Report

Behalve Michael Nyqvist en Sharlto Copley bestaat de cast voornamelijk uit onbekende acteurs. Het voordeel hiervan is dat je daardoor eigenlijk helemaal opgaat in het verhaal en kom je er achter dat bekende gezichten toch af en toe een kleine beetje kunnen afleiden. Wanneer de groep uiteindelijk Europa bereikt zien ze vreemde dingen gebeuren en proberen ze er achter te komen wat dat precies is. De karakters zijn sterk, net zoals het verhaal overigens dat me vanaf het begin wist te boeien. Het ontwerp van het schip en de pakken is fantastisch. Ondanks een relatief laag budget is Europa Report één van de meest originele sci-fi films die ik in tijden gezien heb. Het is een film die je dan ook niet mag missen.

One thought on “Europa Report (2013) – Recensie

1. Pingback: Elysium (2013) | Filmkijker