Voyeur (2017) – Recensie

Recensie Voyeur
Vraag aan een groep mensen wat voor superkracht ze zouden willen hebben en een gedeelte van de ondervraagden zal zeggen dat ze onzichtbaar zouden willen zijn. Het feit dat anderen hun niet kunnen zien en ze daardoor getuige kunnen zijn van momenten die niet voor hun ogen/oren bedoeld waren. Als mensen zijn we voyeuristisch. Hoe anders verklaar je de immense populariteit van reality shows en het oneindige aanbod van “stop mensen in een situatie en kijk stiekem mee” programma’s die allemaal begonnen met Big Brother. Je zou zelfs kunnen stellen dat we als filmliefhebbers voyeurs zijn omdat we iets meemaken wat niet onze eigen ervaring is. Een beetje voyeurisme is misschien menselijk, maar er zijn grenzen. Grenzen die Gerald Foos, een voormalig motel eigenaar, ver overschreed zoals in deze Netflix-documentaire al snel duidelijk wordt.

Review Voyeur
Een motel eigenaar die stiekem meekijkt bij de intieme momenten, een enge gedachte en eentje waar zelfs grootmeester van suspense, Alfred Hitcock, gebruik van maakte in z’n klassieker Psycho (die hier ook even in beeld komt). Het bizarre is dat Foos zijn verhaal wil delen met de wereld en zichzelf ziet als een soort onderzoeker in plaats van een perverse man. Om zijn ervaringen wereldkundig te maken nam hij contact op met journalist Gay Talese, die eerder voor The New York Times en Esquire werkte en daarnaast een succesvol schrijver is. De twee hebben al jaren contact en Talese neemt z’n tijd om alle informatie die hij krijgt zoveel mogelijk te onderzoeken voor een artikel en een boek dat hij schrijft.

Voyeur bespreking
Alhoewel de feiten rondom Foos natuurlijk bizar zijn, gaat deze documentaire net zo goed over journalistiek. Talese bouwt een vertrouwelijke relatie op Foos, maar tegelijkertijd schrijft hij over een onderwerp waar iedereen van walgt en waarbij hij richting Foos geen beloftes heeft gedaan over hoe hij alles zal neerzetten. Als zijn artikel uiteindelijk gepubliceerd wordt brengt dat veel los. Meer dan waar ze beiden rekening mee hielden, waardoor ze niet alleen persoonlijk een moeilijke periode door moeten, maar waarbij ook hun persoonlijke band onder druk staat. Daardoor is dit een fascinerende documentaire waarbij de kijker een voyeuristisch kijkje krijgt in de levens van twee personen die beide op hun eigen manier gelinkt zijn aan hetzelfde verhaal.