T-Rex (2015) – Recensie

Recensie T-Rex
Het maken van een documentaire is altijd een gok, omdat je nooit weet waar het verhaal je naartoe zal brengen. Soms begin je met het volgen van een clown in New York en maak je uiteindelijk Capturing the Friedmans. Als je besluit om een jonge 17-jarige bokster, Claressa ‘T-Rex’ Shields, uit Flint, Michigan te filmen die als doel heeft om de eerste vrouwelijke bokser te worden die een gouden medaille op de Olympische Spelen te winnen, dan kan je afvragen hoe groot de kans is dat ze dat gaat redden. In 2012 wordt boksen voor vrouwen op de Olympische Spelen van Londen voor het eerst toegevoegd en T-Rex start wanneer ze hard aan het trainen is voor de kwalificaties.

Review T-Rex
Claressa is iemand die het in het verleden niet makkelijk heeft gehad en besloten heeft niet langer bij haar moeder in huis te wonen, die alcoholiste is. Boksen is haar leven en haar trainer heeft haar onder zijn vleugels genomen en ze woont nu samen met zijn vrouw en zoon in een huis. Dat maakt de scheiding tussen trainer en surrogaat vader soms moeilijk, maar toch werkt het tot op zekere hoogte. Haar trainer is altijd aanwezig geweest bij elk gevecht dat ze deed, maar als ze naar China moet kan hij dit financieel niet bekostigen en is ze op zichzelf en de trainers van het Amerikaanse team aangewezen. Of ze haar droom weet te verwezenlijken moet je zelf maar bekijken, maar deze documentaire slaagt erin om een goed portret van Claressa en haar familie neer te zetten. Zo af en toe zou je misschien iets meer diepgang willen zien in de issues die er spelen, maar tussen de regels door is er wel te proeven wat er speelt.

T-Rex is beschikbaar via Netflix

Trailer: