Is de discussie over het downloaden van films nog wel relevant?

Films downloaden

De komst van internet heeft de afgelopen 20 jaar de entertainment industrie drastisch verandert. De verdienmodellen zijn overhoop gegooid en de aanpassing blijkt een moeilijke te zijn. Hoe kan je als bedrijf nog je hoofd boven water houden? Vaak wordt de vinger gewezen naar de consument die alleen maar download. Maar is dat nog steeds een argument dat hout snijdt?

Toen de verbindingen nog niet zo snel waren was het de MP3 en Napster die iedereen met een computer de mogelijkheid gaf om hun favoriete muziek te downloaden in een paar klikken. Het was immens populair en de muziekindustrie deed er alles aan om deze ontwikkeling te stoppen. De manier waarop er geld werd verdient was al decennia hetzelfde en het was dan ook moeilijk om de realiteit onder ogen te zien en met innovatieve ideeën te komen om zich aan te passen.

Het duurde jaren voordat er samen met Apple een model opgezet werd waar consumenten voor meestal 99 cent losse nummers kon kopen. Voor de artiesten werd het geven van concerten belangrijker, omdat ze juist daar goed konden verdienen. Nu zijn we op het punt beland dat zelfs het aanschaffen van muziek langzaam maar zeker verleden tijd aan het worden is. Services als Spotify en Apple Music bieden de muziekliefhebber voor ongeveer een tientje per maand meer dan 30 miljoen tracks aan. De meeste nieuwe albums zijn direct op deze services beschikbaar en er is daardoor nog maar weinig reden om achter een computer één album te downloaden. Een service als Spotify is namelijk ook gewoon gratis te gebruiken, zolang je geen probleem hebt met af en toe een reclame. Het heeft even geduurd, maar de muziekindustrie is op een punt van volwassenheid beland waarbij de discussie over illegaal downloaden langzaam aan het verdwijnen is.

Netflix films

Maar hoe zit dat op het gebied van films? Ook daar is de markt sterk veranderd. De internetsnelheden zijn zo hoog dat films binnen een paar minuten te downloaden zijn. Toch heb je als filmliefhebber met een Netflix-abbonement en een Pathé Unlimited/Cineville pas een bijna onuitputtelijk aanbod van films en series tot je beschikking. Je kan de bioscoop zo vaak bezoeken als je wilt en Netflix heeft op het moment in Nederland ongeveer 1800 titels onder de knop zitten. In hoeverre is downloaden in dat geval nog interessant? In dit opzicht heeft de filmindustrie nog wel een inhaalslag te maken. Het komt nog regelmatig voor dat films die in Amerika al op DVD/Blu Ray/VOD uitkomen hier nog niet de bioscoop bereikt hebben (of dat nooit doen). Nu is er zeker verbetering op dat vlak te bespeuren, maar zolang dat verschil er nog is en een consument graag de nieuwste film van hun favoriete acteur/actrice/regisseur willen zien is de verleiding groot om toch te downloaden.

afilm

Distributiebedrijven hebben het moeilijk. Voor A-Film viel eerder dit jaar het doek. De DVD markt is ingestort omdat consumenten niet zo nodig meer een fysieke versie van een film hoeven te hebben en ook op financieel vlak zijn fysieke dragers niet zo aantrekkelijk meer. De prijs van een DVD of Blu Ray is hoger dan die van een Netflix-abbonement en dat maakt de keuze makkelijk. Natuurlijk zijn er altijd consumenten die programma’s als Popcorn Time zullen blijven gebruiken, maar zolang de filmindustrie nog niet het model van de muziekindustrie volgt van wereldwijde releases en directe beschikbaarheid (zowel thuis als in de bioscoop) blijft er een gat bestaan tussen de vraag en het aanbod en is downloaden de brug tussen de twee die nog niet in zal storten.

16 reacties op “Is de discussie over het downloaden van films nog wel relevant?

  1. Ik denk dat de markt ook wel een beetje is verknald door op een gegeven moment alle DVD’s en zelfs BD’s in de bak te gooien voor nog geen 5 euro. Zo creëer je ook het idee dat het product niets meer waard is en dan wordt het nog heel lastig om een product voor full price met een nette marge te verkopen. Mensen wachten dan wel op de aanbiedingen.

    • Maar die wat was destijds de reden van die prijzen? Een bedrijf als Mediamarkt gebruikte het vaak om mensen naar de winkels te lokken, maar of dat het idee geeft dat zo’n product niets meer waard is? Ik denk dat die periode wel in het verleden ligt en dat mensen zeker nu niet meer heel snel zo veel geld nog voor een film willen neerleggen. Ik wil bijvoorbeeld Girlhood erg graag zien, maar bol.com verkoopt ‘m enkel voor 30 euro…dat weiger ik voor één film te betalen.

  2. Ik denk dat er nog wel gedownload wordt, maar veel minder dan 5 jaar geleden. Meer dan 20 jaar geleden natuurlijk, maar dankzij Netflix, Film1, HBO en andere diensten neemt het downloaden wel weer af. Ik denk dat mensen toch vaal voor het gemak gaan en dus gewoon VOD kijken, vooral (zoals jij al zegt) het ruime aanbod. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

    • Kan me wel in deze stelling vinden. Natuurlijk heb ik zo nu en dan ook wat titels gedownload maar moet eerlijk zeggen dat ik dat de laatste 1,5 jaar volgens mij niet meer gedaan heb.

      Misschien komt dat ook omdat bij mij de urgentie niet meer bestaat om de nieuwste films zo snel mogelijk te willen zien. Natuurlijk, de echte toppers wil je wel zsm kijken maar daar heb ik een Pathe pas voor. Verder heb ik een abo op Netflix, Film1 en HBO waardoor ik duidelijk voor het gemak ga. Downloaden kost weliswaar vrijwel geen moeite meer maar zoals ik al zei; de urgentie is er niet meer.

      Om mijn blog relevant te houden zou ik wel de nieuwste films willen recenseren maar dat is weer een hele andere discussie.

  3. Persoonlijk download ik helemaal niets. Koop gewoon nog me blu-Ray’s en af en toe nog dvd’s. Heb ook Netflix, en vind het leuk om een film in de bios te bekijken.

    Ik vind wel dat de filmstudio’s zelf een beetje schuldig zijn aan het illegaal downloaden. Wat je in het verhaal hierboven zelf ook zegt, sommige films zijn in de VS al op blu-ray uit, en dan komen ze hier pas een tijd later uit in de bioscoop hier in NL. Vind het dan ook niet raar dat mensen dan gaan downloaden/ streamen.

    Ook is het erg irritant dat je bv in België, UK, Duitsland blu-ray/ dvd’s kan krijgen die hier in NL niet uitkomen. Niet iedereen zit erop te wachten om zijn schijfjes uit het buitenland te kopen. Dus speel je het illegaal downloaden ook wel in de hand.

    Dus denk dat de filmmaatschappijen/ distributeurs beter moeten gaan nadenken wat ze hier aan kunnen doen. I.p.v. mensen aanpakken die af en toe een filmpje kijken op internet. Dan kunnen ze beter de mensen pakken die ze daadwerkelijk online zetten. Want soms moeten deze mensen ook zeker vanuit filmmaatschappijen komen. Anders komen ze ook nooit zo snel aan het materiaal. Of ze moeten beter hun Netwerk beschermen 🙂

    • Ja, het is jammer dat hier in Europa de markt zo versnipperd is op dat gebied en er niet echt veel distributeurs zijn die heel die markt servicen. En natuurlijk is het belangrijkste om juist de aanbieders aan te pakken.

  4. Met verbijstering lees ik veel te vaak dat het eigen schuld is van de muziek- of filmindustrie. Wat een onzin.

    Zij bieden iets aan op een manier en voor een prijs die *zij* willen. Dat is hun goed recht. Als je dat niet bevalt, dan geeft je dat geen enkel recht om het dan maar te stelen. Ik stoor me aan sommige wetgevingen dat illegaal downloaden toe staat of stond. Het blijft, naar goed fatsoen, stelen zolang de aanbieder een prijs vraagt.

    Ja, ik zou ook wel een dikke BMW willen rijden, maar als ik die niet kan betalen, of nog niet in Nederland te krijgen is, dan ga ik ‘m niet stelen of kopen van een dief. Dit voorbeeld zal voor velen als normaal beschouwt worden. Maar zodra een product gemakkelijk te reproduceren is dan geldt dit blijkbaar niet. Dan mag het. Waar zou “copy right” toch voor staan?

    Sommigen gaan zelfs zo ver dat men vindt dat je, net zoals bij Spotify, alle films (ja, ook de nieuwste) moet kunnen kijken voor een tientje per maand. En als de film maatschappij dat niet aanbiedt dan is het hun schuld dat er wordt gedownload (….).

    Maar goed, ik ben een kleine minderheid die dit vindt, als ik afga op de meningen rondom mij heen …

    • Eigen schuld? De markt is veranderd en als je daar niet in meegaat verlies je simpelweg. Kijk naar de grote bioscopen, die hebben ook de passen moeten verzinnen en speciale avonden om nog op te concurreren tegen de VOD services. En op andere markten gebeurt hetzelfde, kijk bijvoorbeeld hotels ten opzichte van AirBnB of taxibedrijven ten opzichte van Uber. Er zal altijd concurrentie zijn en daar moet je in meegaan of je red het simpelweg niet.

      Natuurlijk mogen bedrijven prijzen vragen die ze willen, maar heeft dat uiteindelijk gewerkt? De muziekindustrie snapte dat op een gegeven moment en de filmindustrie is ook snel verandert.

      Ik praat downloaden niet goed, maar er is een reden dat dat plaatsvind en ook een reden dat de komst van VOD services dat vermindert hebben.

  5. Dat ik nu een Pathé pas heb, maakt wel dat ik veel minder download dan voorheen het geval was. Films die bij hun release op dvd voor 20,- in de schappen lagen, dat vond ik toch wel wat veel gevraagd. Veel films kijk je immers slechts eenmalig. Nu zie je de relevante nieuwe releases in de bios…

    • Ja, het verzamelen wordt ook steeds minder belangrijk. Mensen hebben liever makkelijk access dan een verzameling waar ze eerst op zoek moeten gaan.

      • Ik ben op filmgebied dan ook meer ‘gehecht’ aan m’n overzichten van en herinneringen aan wat ik allemaal gezien heb. M’n eigen website nu, maar ook m’n accounts op moviemeter en imdb. Ik hoef daarmee niet per se alles op dvd te hebben. Ik heb m’n favoriete films wel op dvd (een stuk of 25 titels). Juist omdat ik die nog wel eens vaker aanzet, of de extra’s bekijk.

        Voor cd’s geldt eigenlijk hetzelfde, van m’n favorieten heb ik het schijfje, van andere titels heb ik aan spotify of itunes wel genoeg.

  6. Eerlijk is eerlijk, ik ben een enorme downloader. Met mijn Netflix en (helaas verlopen) Pathé Unlimited abonnement hoef ik gelukkig niet meer zoveel te downloaden. Toch ontbreken er meer films van Netflix dan dat er op zijn. Soms wil je gewoon een film zien die er niet op staat, dus raadpleeg ik mijn digitale filmcatalogus van 250 titels of download er een film bij. Ik betaal er al genoeg voor, dus ik vind ook wel dat ik het recht heb om de film te mogen downloaden.

    • Ja, een groter aanbod op sommige vlakken zou fijn zijn, maar om nu door het gemis over een recht te hebben gaat me weer net wat te ver.

  7. Goed bekeken is de totale manier van film kijken veranderd.In feite komt het er op neer dat je elk moment vd dag kan wil kijken / luisteren .
    De bioscoop is uit, film via internet is de toekomst.Zenders als Netflix hebben dat goed begrepen Voor een luttel bedrag een flink aanbod Series gewoon per seizoen aanbieden (wie gaat er nog een week wachten op het volgende deel) , film kijken wanneer je wilt , zelf je keuze bepalen …Dus in de toekomst premières via internet met een 3D bril en surroundgeluid . Goede beveiliging erop en er valt dan nog zat aan te verdienen …:

    • Of de bioscoop helemaal uit is weet ik niet, de unlimited passen is een goede stap geweest voor diverse bioscopen om voor vaste inkomsten te zorgen (en nog extra doordat veel bezoekers toch nog extra versnaperingen kopen). Maar de manier van kijken is inderdaad veranderd. En 3D thuis hoeft niet zo nodig van mij 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.