Kung Fu Elliot (2014) – Recensie

Recensie Kung Fu Elliot

Netflix heeft een heel divers aanbod en in de sectie documentaires kwam ik deze titel tegen. De cover art zag er prachtig uit en alhoewel er maar één ster naast de titel stond was ik toch erg benieuwd waar deze film over ging. Al snel kwam ik er achter dat Elliot ‘White Lightning’ Scott iemand is die een droom heeft, namelijk de eerste grote actieheld uit Canada te worden.

Review Kung Fu Elliot

Natuurlijk heeft iedereen dromen, maar Elliot heeft besloten die droom te realiseren. Hij heeft al twee films op z’n naam staan, namelijk “Stalker And The Hero” en “They Killed My Cat”. Als je de beelden van die titels ziet wordt al snel duidelijk dat hij nog een lange weg te gaan heeft. Ze zijn met een goedkope camcorder opgenomen en Elliot zelf beschikt niet over genoeg charisma (en acteertalent) om overtuigend de volgende Jackie Chan of Jean-Claude van Damme te zijn. En daar houden de beperkingen niet op. Hij schijnt een kickbokskampioen te zijn die al veel toernooien gewonnen heeft, maar als je ziet hoe hij vecht dan begin je toch enigszins te twijfelen. De souplesse en overtuiging in zijn beweging ontbreekt namelijk.

De documentaire volgt hem op het moment dat hij samen met z’n vriendin Linda bezig is met de opnames van z’n nieuwste film, Blood Fight. Elliot zelf werkt niet en het is aan Linda om er voor te zorgen dat er geld binnen komt. De twee lijken van elkaar te houden, maar het is duidelijk dat Linda met veel frustratie rondloopt omdat ze geen enkel moment vriendelijk tegen Elliot is. Toch helpt ze hem vol overtuiging bij het filmen en staat ze in dat opzicht achter hem.

“fascinerende (en vermakelijke) documentaire…”

Qua gevoel lijkt Kung Fu Elliot sterk op de documentaire American Movie, van iemand die een droom heeft maar eigenlijk de middelen en het talent niet heeft om die droom te realiseren, maar tegen het einde van de film komen een aantal zaken naar boven waardoor je begint te twijfelen aan Elliot. Is hij wel betrouwbaar en wat is z’n motivatie? De documentairemakers geven hun film hierdoor extra lading en laten het aan de kijker over om er een invulling aan te geven. Alhoewel dit misschien geen “must see” is, is het toch een fascinerende (en vermakelijke) documentaire van een intrigerend persoon.

2 thoughts on “Kung Fu Elliot (2014) – Recensie